Kongejobb.no lar bedrifter og arbeidssøkere presentere seg selv gjennom en video-CV.

Få deg ny IT-jobb på trynefaktoren

Er du bedre enn hva CV-en din viser? Nå kan du «selge deg» til arbeidsgivere med video-CV.

Norge har et underskudd på mellom 3.500 til 5.000 IT-folk. Har du papirene i orden er det ingen sak å få jobb. En attraktiv kandidat kan få flere tilbud bare i løpet av en uke - selv om det er stor uro i markedet på grunn av kredittkrisen.

Men det finnes også IT-kyndige som kanskje ikke har den riktige bakgrunnen, verken av utdannelse eller erfaring. Disse kan likevel ha en genuin interesse for IT eller egne seg godt som konsulenter med relasjoner til kunder. Med en mangelfull CV kommer de likevel ikke gjennom nåløyet til hodejegerne.

Nå kan et et helt nytt konsept bli redningen for dem som ikke har den formelt riktige bakgrunnen.

Kongejobb har videreført ideen fra Carriertv fra USA som har blitt en attraktiv rekrutteringskanal med over 100 millioner brukere i måneden. Det hele startet som en nettside, men har nå blitt en tv-stasjon for bedrifter som søker etter nye folk eller jobbkandidater som vil ha nye utfordringer.

Sjefen for Kongejobb-konseptet, Marius Andre Mek, forteller til digi.no at han tror denne rekrutteringskanalen vil kunne bli den første virkelige utfordreren til Finn.no.

Finn.no har i snitt 76.000 ledige stillinger som lett fører til at stillingsannonsene lett drukner i alle tilbudene. Det kan være en av grunnene til at IT-stillingene de siste seks månedene har falt med 62 prosent og ikke nødvendigvis bare finansuroen.

Finn har ikke gjort endringer på ti år og markedet er klart for noe helt nytt - Finn har ikke gjort endringer på ti år og markedet er klart for noe helt nytt. Jeg tror tiden er helt perfekt for å rekruttere med bruk av video, mener Mek.

I basen til Kongeportal er det 15.000 CV-er, men foreløpig bare 14 video CV-er fra jobbkandidater, samt seks videosnutter fra bedrifter som søker etter folk.

Portalen har som mål å dekke hele landet, men begynner med Hordaland. En av de første kundene er Mobildeal.

Mek har selv erfaring med slitsom rekruttering da ha skulle bygge opp en salgsavdeling for Viasat med 70 nye mennesker i Oslo.

Hadde søknadene skjedd gjennom videosnutter, kunne vi ha luket ut halvparten på forhånd - Vi hadde 500 på intervju og intervjuet kandidater over flere dager fra 8 til 23. Hadde søknadene skjedd gjennom videosnutter, kunne vi ha luket ut halvparten på forhånd, forteller han.

Han mener hele trikset med å finne drømmejobben eller selge seg inn går på å tørre å skille seg ut.

Blant de annonser Mek har god erfaring på er når de søkte etter «cowboyer til kongejobben».

- Vi fikk en vanvittig god respons, og dette var også opphavet til portalen Kongejobb.no, sier han.

Det koster 19.900 kroner å produsere en video hos Kongejobb, som da samtidig gir kunden tilgang til CV-er.

Til toppen