Få konkrete år 2000-tiltak

Norske bedriftsledere kjenner til år 2000-problemet, men svært få investerer i nytt IT-utstyr som takler årtusenskiftet, viser tall fra Norsk Gallups InterBusiness-undersøkelse.

Tall fra Norsk Gallup Institutt viser nå at nesten alle daglige ledere i norske bedrifter kjenner til år 2000 problemet. De siste årene har norsk næringsliv foretatt betydelige investeringer når det gjelder IT, men det kan virke som dette er kortsiktige investeringer.

Norsk Gallups siste InterBusiness-undersøkelsen viser nå at hele tre av fire bedrifter verken har foretatt eller budsjettert med investeringer i forbindelse med år 2000 problematikken.

- Selv blant de største bedriftene er det bare 21 prosent som svarer at de har foretatt slike investeringer. Kun åtte prosent svarer at investeringer for årtusenskiftet er innarbeidet i bedriftens budsjetter, opplyser Svein Thalberg, prosjektleder i Norsk Gallup.

Undersøkelsen viser også at en tredjedel av lederne med tilgang til Internett gir uttrykk for store forventninger, men bare 16 prosent mener bedriften har stor nytte av Internett-tilgangen i dag. Nesten halvparten av de spurte topplederne mener bedriften har svært liten nytte av Internett.

- At relativt få har hatt stor nytte av Internett kan skyldes manglende strategi når det gjelder bedriftenes Internettsatsing, og det er her verd å merke seg at kun 13 prosent av bedriftene har en dokumentert strategi på dette området. Dessuten vil trolig nytteverdien avhenge av hvilke forventninger lederne har i utgangspunktet, sier Thalberg til digi.no.

Til toppen