Fortsatt er det få norske bedrifter som tar nettet på alvor.
20 prosent av de spurte bedriftene har internettsider, mens kun 11 prosent av dem har en strategi for hvordan de vil benytte hjemmesiden, viser den siste InterBusiness-undersøkelsen til Norsk Gallup Institutt.
InterBusiness-undersøkelsen blir foretatt kvartalsvis blant 613 næringslivsledere i bedrifter med over fem ansatte. Dette er den tredje undersøkelsen som er kommet i 1998.
Utviklingen peker imidlertid sakte, men sikkert oppover. For ett år siden var det 14 prosent av bedriftene som hadde etablert nettsider mot 20 prosent i dag, ifølge Svein Thalberg i Gallup.
- Det er en sammenheng mellom bedriftenes nytte av Internett og strategi, sier han. Vi ser at bedrifter uten strategi har mindre nytte av sin nettsatsing enn bedrifter med.
Likevel er det svært få som regner med nettet som noen som helst form for inntektskanal. Kun to prosent av de spurte bedriftene har budsjettert med inntekter i år.
47 prosent av bedriftene har i dag tilgang på nettet, mens hver femte bedrift har planer om å skaffe seg det. Kun 17 prosent avde spurte har intranett mens like mange har planer om å installere dette.