FACEBOOK

Facebook-aksjen stupte etter presentasjon av framtidsutsiktene

Selskapets kostnader stiger kraftig.

Facebook-aksjen stupte etter børsens stengetid i går.
Facebook-aksjen stupte etter børsens stengetid i går. Foto: Reuters/Eric Thayer
Harald BrombachHarald BrombachNyhetsleder
26. juli 2018 - 09:50

Verdien på Facebook-aksjene falt først sju prosent i etterhandelen på børsen i går. Kvartalstallene selskapet la fram var svakere enn forventet. 

Men det virkelig store fallet i aksjekursen kom senere, under en telefonkonferanse med analytikerne. Totalt skal fallet i går ha vært på mer enn 20 prosent, fra 217,50 til 173,50 dollar. 

Ifølge Reuters skal dette være det største fallet i aksjekursen til Facebook på én dag siden selskapet ble børsnotert.

100 milliarder

Dersom trenden fortsetter når børsen åpner i dag, vil markedsverdien til selskapet ha falt med mer enn 100 milliarder dollar. Det er likevel ikke mer enn at verdien av selskapet nå er på samme nivå som i april i år. 

Ifølge NTB steg overskuddet til selskapet til 5,1 milliarder dollar, 31 prosent høyere enn i samme kvartal i fjor. Omsetningen økte med 42 prosent til 13 milliarder. 

Veksten i annonsesalget var på 42 prosent.

Antall månedlige brukere av minst én av selskapets tjenester er nå på 2,2 milliarder, men veksten skal ha vært noe lavere enn analytikerne har ventet.

Europeisk nedgang

I Europa skal antallet brukere ha falt. Sammenlignet med første kvartal skal antallet europeere som bruker tjenesten daglig ha falt med tre millioner. Antall månedlige brukere i Europa skal ha falt med 1 million. 

Cambridge Analytica-skandalen i våres og generelt mer oppmerksomhet rundt personvern på grunn av GDPR, har blitt nevnt av analytikere som mulige årsaker til denne nedgangen.

Kraftig utgiftsvekst

Det som virkelig bidro til det store kursfallet, var Facebook-ledelsens forventninger for kvartalene framover. Ifølge Marketwatch sa finansdirektør David Wehner at veksten i omsetningen vil falle med nærmere ti prosent i tredje og fjerde kvartal, sammenlignet med tidligere kvartaler.

Samtidig er det ventet at selskapets utgifter vil vokse med 50 til 60 prosent, sammenlignet med i 2017.

Dette tilskrives i stor grad tiltak innført etter Cambridge Analytica-skandalen.

Ifølge Reuters ble driftsmarginen til Facebook redusert fra 47 til 44 prosent allerede i andre kvartal, sammenlignet med andre kvartal i 2017. Men ifølge Wehner vil driftsmarginen synke til midten av 30-tallet i mer enn to år på grunn av de økte utgiftene. 

Les også: Facebook delte brukerdata med flere titalls store selskaper

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.