Bilindustrien, med General Motors i spissen, har sett nærmere på effekten av annonse-effekten på Facebook. Det er ikke godt nytt for selskapet som går på børs denne uken - med en verdsettelse på opp mot 100 milliarder dollar. (Bilde: David Paul Morris/Bloomberg/All Over Press)

– Facebook-annonser betaler seg ikke

En av USAs største annonsør trekker seg rett før børsnotering.

Den amerikanske bilgiganten General Motors, somer en av de største annonsørene i det amerikanske markedet, planlegger å kutte ut annonsering på Facebook.

Det melder Wall Street Journal som siterer ikke navngitte kilder i selskapet. Ifølge disse kildene skal annonsene på Facebook ha liten effekt på publikums faktiske bilkjøp.

Dette reiser spørsmålet om annonser på Facebook er like effektiv som annen reklame. Det spørsmålet har en verdi på omtrent 100 milliarder dollar i disse dager, ettersom verdens største nettsamfunn er på full fart mot børs.

Investorene har gladelig kastet seg over aksjene som tilbys med store forventinger om at Facebooks 900 millioner brukere vil skape en pengemaskin av historiske dimensjoner. Men alt kommer ned til følgende: Hvor effektiv er reklamen som Facebook kan tilby de som skal betale?

General Motors vil fortsette å ha en tilstedeværelse på Facebook, men da uten å betale ekstra for oppmerksomheten. De vil med andre ord benytte seg av den kostnadsfrie Facebook-siden.

Nå var heller ikke General Motors en stor annonsekjøper på nettverket som Mark Zuckerberg har bygget opp. De hadde et budsjett i fjor på 10 millioner dollar, en brøkdel av totalbudsjettet til GM som er på 1,8 milliarder dollar.

Ifølge Wall Street Journal begynte General Motors tidligere i år å stille spørsmål ved annonse-effekten som Facebook tilbyr, og de ble ikke overbevist fra svarene de fikk fra nettkjempes salgsdirektører. Også den amerikanske delen av bilprodusenten Kia har stilt spørsmål ved effekten Facebook-annonsering har på bilkjøp. Men ifølge den amerikanske næringslivsavisen har de besluttet å øke annonse-budsjettet øremerket Facebook i år.

For Facebook er det vesentlig å få med seg bilannonsørene. Til sammen står de for hele 13,9 milliarder dollar, 82 milliarder norske kroner, i årlige mediekjøp, melder Wall Street Journal. Dersom de stiller spørsmål ved verdien av annonsene, vil veksten Facebooks investorer håper på kunne forbli nettopp et håp.

    Les også:

Til toppen