– Facebook er en antikvitet

Nucleus Research mener Google+ har brukervennligheten som Facebook mangler.

Analyseselskapet Nucleus Research er mest kjent for sine grundige sammenlikninger av hva ulike løsninger innen bedrifts-IT krever av investeringer, og hva slags inntjening de gir.

Innimellom kliner de til med et nyhetsbrev, «Tech Watch», med hardtslående synspunkter. I brevet som tikket inn i undertegnedes e-postkasse i går kveld heter det blant annet:

We’ll get right to it. Facebook is dead. After spending time with Google+ it’s not hard to see the ease of interaction and simplicity of design will make it the next spot for social interaction. Facebook feels like a clunky antique in comparison. What Facebook always missed was that its users would age and in doing so would add friends, minimize friends, graduate from school, get a job, and have kids. Google+ was designed from the beginning to be more livable. It will take a bit of time and there’s a lot of inertia with Facebook right now, but then MySpace was hot at one point as well. The real question is how will Google+ and LinkedIn coexist?

Ifølge Nucleus Research er altså Google+ så mye mer brukervennlig enn Facebook at sistnevnte føles som en antikvitet. Google har skjønt at folk blir eldre, bytter venner og skaffer seg jobb og barn. Etter hvert som Facebook-brukere kommer seg videre i sitt standardiserte livsløp, vil de bytte til Google som tar høyde for at livet ikke tar slutt når du er ferdig med skolen.

Det er ikke så rart. Mark Zuckerberg er født i 1984. Larry Page og Sergei Brin er begge født i 1973. På nett betyr elleve års aldersforskjell enda mer enn i resten av verden.

Synspunktet til Nucleus Research er svært kontroversielt. Analytiker John Strand har sendt digi.no-redaksjonen et klipp fra den danske avisen Børsen, med artikkelen Googles sociale netværk i gang med lynets hast. Her uttaler Roslyn Layton, sjef for markedsanalyse i det danske internettutviklingsselskapet Klean, at det er imponerende at Google har greid å få så mange med på Google+ på så kort tid. Men hun utelukker helt at Facebook vil bli utkonkurrert, enn si dø.

Layton mener en bedre løsning ikke er noen garanti for suksess. Hun mener Facebook er blitt et fenomen i seg selv. Hun viser til den amerikanske nettanalytikeren Comscore som peker på at amerikanernes tidsforbruk på Facebook øker langt mer enn på andre nettjenester. Fra mars 2010 til mars i år brukte den vanlige amerikanske nettsurferen 70 prosent mer tid på Facebook, men bare 10 prosent mer tid på alle de andre tjenestene.

– Hvis man betragter den måde, folk anvender deres tid på nettet, kan man ret beset sige, at der eksisterer to internet. Det ene er Facebook, der fungerer som en slags intranet. Det andet er så resten af nettet. Du bruger Google til at søge på det øvrige net, men du bruger ikke Google til at finde information på Facebook. Ikke mærkeligt, at man er bange hos Google, sier Layton til den danske avisa.

Ut fra dette mener Layton det er like fåfengt å håpe at en Facebook-bruker bytter til Google+, som det er å tro at det går an å overbevise «en Brøndby-tilhænger til at blive FCK-fan eller omvendt».

Nå har det jo skjedd før at IT-monopoler har falt i konkurransen mot et nyere alternativ med bedre brukervennlighet. På slutten av 1980-tallet brukte alle i Norge tekstbehandleren Wordperfect, og det florerte en hel liten industri av digitale og fysiske hjelpemidler for å overkomme utfordringen med å holde styr på hvordan de utallige kommandoene fordelte seg på lange kombinasjoner av hjelpetaster og funksjonstaster. Noen år seinere brukte alle Microsoft Word i stedet, og til og med offentlige instanser hadde doc-formatet som standard. Wordperfect fikset ikke overgangen til det mer brukervennlige grafiske brukergrensesnittet.

Til toppen