Facebook at Work har vært under testing i mange måneder, og skal snarlig være klart for mer omfattende utrulling. (Bilde: Facebook)

facebook

Facebook for bedrifter vokser opp

Regner med full utrulling snart.

Digi.no har tidligere skrevet om Facebook at Work, noe som kan enkelt og greit betegnes som, vel, Facebook på arbeidsplassen. Med andre ord en bedriftsorientert utgave av det sosiale nettverket, skreddersydd for internkommunikasjon innen i selskaper.

Prosjektet ble, etter en lang rekke med rykter, bekreftet i januar i år. Da gikk det inn i lukket betatesting, blant annet tilgjengelig for noen utvalgte bedrifter. Før dette var Facebook at Work i bruk hos Facebook selv over lang tid.

Les også: Nå kommer jobb-Facebook

Tjenesten har store ambisjoner: Det skal utfordre anerkjente og mye brukte produkter som Yammer, Slack og flere. Mannen bak Facebook for Work, Lars Rasmussen, jobbet også en gang i tiden med å utvikle ikke helt vellykkede Google Wave.

Over 100 bedrifter skal ha brukt tjenesten siden januar, men nedslagsfeltet skal utvides kraftig i tiden fremover. Flere selskaper skal gi flere av sine ansatte tilgang, et eksempel er den amerikanske avdelingen av Heineken, der Facebook at Work har vært brukt av selskapets ledergruppe, men nå skal alle deres 550 ansatte være med og teste.

«Alle» kjenner Facebook

Den store fordelen skal selvsagt være det faktum er de fleste er kjent med hvordan Facebook fungerer, og det er dermed lett å videreføre funksjonaliteten til bedriftsbehov.

Facebook vil likevel ha en utfordring når det gjelder å friste potensielle kunder til å forlate sine eksisterende løsninger, som kanskje har årevis med internkommunikasjon og kontakter lagret.

Les også: Android frir til bedriftene

Det er også fortsatt uavklart hvordan en eventuell betalingsmodell vil fremstå. Ifølge selskapets Julien Codorniou (via Re/Code) er planen å ikke presse annonser på bedrifter, men heller bruke en «freemium»-modell, der kunder kan starte med en gratis utgave, og eventuelt oppgradere til en betaltjeneste som gir flere funksjoner, analyseverktøy og lignende.

Full utrulling av Facebook at Work ventes mot slutten av året. Det blir helt klart interessant å se hvordan konkurrentene vil reagerer, kanskje spesielt Slack, som nå brukes av over 1 million personer daglig.

Til toppen