Innen bannerannonser i USA er utviklingen klar: Facebook øker, Yahoo står stille.

Facebook fosser frem på nettannonser

Går kraftig fram mens Yahoo står stille. De andre store teller nærmest ikke.

Nye tall fra eMarketer og comScore gir innsikt i utviklingen i det amerikanske markedet for bannerannonser, går det fram av oppslag i blant annet Wall Street Journal og Business Week.

Ifølge comScore, som teller antall visninger, økte Facebook sin markedsandel fra 21 prosent i 2010 til 28 prosent i 2011, mens Yahoo sto stille på 11 prosent. Microsoft havnet på tredjeplass i 2011 med 4,5 prosent markedsandel, Google på fjerdeplass med 3,6 prosent.

eMarketer, som analyserer omsetningen, anslår Facebooks andel av det amerikanske markedet for bannerannonser til 16 prosent, en klar framgang fra 2010-andelen på 12 prosent.

Bannerannonser er Facebooks hovedinntektskilde. Selskapet er ikke på børs – et vedtak om børsintroduksjon ventes i løpet av uka – og omsetningen er bare kjent gjennom analytikeranslag. eMarketer tror Facebook omsatte for 4,27 milliarder dollar i 2010, fordelt på 3,8 milliarder dollar fra bannerannonser og 470 millioner dollar fra kilder som Facebook Credits.

Facebooks framgang innen bannerannonsering tyder på at markedsførere kjøper argumentet som at de må ha en strategi for sosiale medier, sier comScore-analytiker Andrew Lipsman.

Dette argumentet utfordres av aktører innen markedsanalyse, se artikkelen – En «liker» på Facebook veier ikke tungt. Det hevdes, med utgangspunkt i statistiske bearbeidelser av Facebooks egne data, at man på Facebook bare møter de mest overbevisste kundene, slik at markedsføring der ikke bidrar til å øke salget.

Til toppen