Facebook-gründer på turné i Kina

Offisielt på ferie, i praksis på jakt etter partnere?

Facebook-gründer Mark Zuckerberg er i disse dager i Kina, hvor han blant annet har truffet ledelsen i henholdsvis søketjenesten Baidu og nettportalen Sina.com med forgreninger innen mobil, søk, spill, blogging, mikroblogging og e-handel.

Besøket kommer ikke som noen overraskelse: Det ble forhåndsannonsert i Time Magazine som 15. desember kåret Zuckerberg til «årets person». Zuckerbergs faste følge gjennom flere år, Priscilla Chan, har slekt i Kina. Tidligere i høst, under et «jeg svarer på alt dere spør om»-møte med studenter ved Stanford University, fortalte Zuckerberg at han er fast bestemt på å lære seg kinesisk.

– Jeg tror Kina og USA har så ulike verdier at jeg personlig bruker mye tid på å finne ut av det og tenke ut hva som er riktig å ta fatt i før vi setter i gang med noe der. I år har jeg som mål å lære kinesisk, og jeg har satt av én time hver dag. Jeg forsøker å forstå språket, kulturen, tankegangen. Det er jo en så viktig del av verden. Hvordan kan du knytte deg opp mot hele verden hvis du overser halvannen milliard mennesker? sa Zuckerberg blant annet.

Møtet mandag med toppsjef Robin Li i Baidu ble bekreftet av Baidus talsperson Kaiser Kuo.

– [Zuckerberg] har gjort det klart at han er svært interessert i det kinesiske Internett. Det er åpenbart et stort svart område for Facebook siden de blir sperret her i Kina, sa Kuo ifølge nyhetsbyrået AFP.

I dag melder AFP at Zuckerberg også har fått en omvisning hos Sina og et møte med ledelsen der. Sina er Kinas tredje mest populære nettsted.

– Zuckerberg kom for å skaffe seg bedre innsikt i Sina og det kinesiske Weibo-markedet, hetere det i en uttalelse fra Sina, der det også understrekes at besøket har et uformelt preg.

Weibo er Sinas – og Kinas – svar på Twitter, som myndighetene stenger ute. Ifølge AsiaDigitalMap.com følges en ung skuespillerinne, Yao Chen, av 1,3 millioner beundrere på Weibo. I motsetning til Twitter, tillater Weibo at ytringer suppleres med bilder og video. Denne egenskapen gjør Weibo godt egnet til å markedsføre produkter. Weibo skal ellers være tilbøyelige til å stryke politisk følsomme meldinger uten forvarsel, og oppnår på den måten en betydelig grad av selvsensur blant sine brukere.

Zuckerbergs Kina-besøk har vakt oppsikt og ført til spekulasjoner. Baidu-talspersonen Kuo har lagt ut denne formaningen på det forbudte nettstedet Twitter, der han peker på at «Robin og Mark har kjent hverandre en stund», og at «Marks Kina-interesse er velkjent». Kuos Twitter-profil beskriver han som «kinesisk-amerikansk skribent, gitarist, internasjonal kommunikasjonsdirektør i Baidu, far til to i Beijing».

Til toppen