Facebook legger ned «Deals»

Groupon-klonen overlevde ikke testfasen.

Facebook bekreftet fredag at de legger ned satsingen på Deals, etter noen måneders begrenset testing av konseptet i en håndfull amerikanske delstater.

Det fremgår av en melding gitt til nyhetsbyrået Reuters.

Deals fremsto som en ren kopi av konseptet til rabattkupongfenomenet Groupon, med daglige utsendelser av tilbud på rabatterte varer og tjenester til abonnenter.

- Vi tror det ligger mye kraft i en sosial tilnærming til det å knytte folk mot lokalt næringsliv. Forsøket har lært oss mye, og vi fortsetter å evaluere hvordan vi best kan oppnå dette, sier selskapet.

Deals må ikke sammenblandes med den likelydende satsingen kalt «Check-in Deals», som Facebook allerede har lansert i Norge.

Sistnevnte lar lokale bedrifter som restauranter, kafeer og butikker formidle individuelle rabatter, gratisprodukter eller andre belønninger til kunder som «sjekker inn» med mobiltelefonen hos dem.

- Det er en stor misforståelse ute og går, og som mange medier dessverre har tatt veldig feil av. Deals har aldri vært tilgjengelig i Europa. Check-in Deals har vi i Norge og det ble lansert med fire partnere i juni, opplyser salgssjef for Facebook i Norge, Petter Høie til digi.no.

Elkjøp, Ikea, G-sport og McDonald's er partnere på dette produktet her til lands.

    Les også:

Til toppen