Facebook lemper på person­vernet

- Opplysningene dine er på vei ut i søkemotorene, advarer personvernere.

Facebook hevder de setter en ny standard for brukerkontroll, når de nå ruller ut nye personverninnstillinger for deres mer enn 350 millioner brukere.

Det sosiale nettstedet har fått kritikk for sine forvirrende innstillinger og tvilsomme brukervilkår, ikke minst fra norske forbrukermyndigheter.

Forbrukerrådet rettet så sent som i forrige måned sterk kritikk mot nettopp Facebook, som de mener tvinger brukerne til å gi fra seg retten til å bestemme over egne personopplysninger.

- Nettjenesten vet alt om deg og dine venner, og kommer til å selge informasjonen videre, advarer rådet under overskriften «Nordmenns personvern i fare».

De nye personinnstillingene som Facebook innfører i disse dager får blandet mottakelse av personvernaktivister.

- Målet med endringene er helt klart å få Facebook-brukere til å dele enda mer informasjon offentlig enn tidligere. Verre er det at endringene faktisk vil gi brukerne mindre kontroll over enkelte av deres personopplysninger enn før.

Det skriver advokat Kevin Bankston i personvernorganisasjonen Electronic Frontier Foundation (EFF) i dette blogginnlegget.

Enkelte av endringene kommer brukerne til gode, mener han, og peker blant annet på færre brukervalg og enklere instillinger. Ikke minst fremhever han at brukerne nå vil få anledning til å bestemme hvem som får tilgang til innhold hver gang noe publiseres.

Det viktigste og beste med overgangen synes å være at Facebook nå vil tvinge alle brukerne til å bli bevisst sine egne instillinger for personvern, ifølge Bankston.

- Da er det langt verre at Facebook nå behandler opplysninger som man tidligere kunne kontrollere som «offentlig informasjon». Det gjelder blant annet navn, profilbilde, kjønn og gruppetilhørighet, advarer EFF-advokaten.

Brukervalget om å ikke tillate noen brukerdata delt gjennom Facebooks programmeringsgrensesnitt (API) er dessuten fjernet i den nye versjonen.

Åpner for indeksering

Størst blir endringene for brukere som tidligere har benyttet Facebooks standardinstillinger, mener Ari Schwartz i Center for Democracy and Technology.

- Hvis du ikke tidligere har endret instillingene, så kommer du nå til å bli overrasket over hva som skjer. Du vil antakelig dukke opp i Google, sier Schwartz i et intervju med New York Times.

    Les også:

Til toppen