Facebook forsøker å omgå annonseblokkerere som mange brukere har installert. Men så langt har forsøket vært lite vellykket. (Foto: digi.no)

Annonseblokkering

Facebook og Adblock Plus leker katt og mus i striden om nettannonser

ProgEtter at Facebook tidlig i forrige uke kunngjorde at selskapet ville innføre tiltak mot annonseblokkering på det sosiale nettverket, har det pågått en slags «katt og mus»-lek mellom selskapet og tyske Eyeo, som står bak nettleserutvidelsen Adblock Plus. Utvidelsen gjør at nettleserbrukere kan se annonsefinansierte tjenester i nettleseren, uten at annonsene lastes. 

Tiltakene til Facebook, som også inkluderer verktøy som brukerne kan benytte for i større grad kontrollere hva slags annonser de blir vist, ble tatt i bruk temmelig umiddelbart etter kunngjøringen.  

Kort tid etter svarte Eyeo med å fordømme Facebooks handling og å endre Adblock Plus slik at det likevel blokkerte Facebook-annonsene. 

Les også: Mozilla foreslår prinsipper for annonseblokkering

Katt og mus

– Vi er skuffet over at annonseblokkeringsselskaper straffer folk på Facebook, siden disse nye forsøkene ikke bare blokkerer annonser, men også innlegg fra venner og Pages. Dette er ingen god opplevelse for folk, og vi planlegger å løse problemet, sa en talsperson i Facebook om denne utviklingen, i en kommentar til The Verge.

Torsdag i forrige uke skal Facebook på nytt har greid å blokkere annonseblokkeringen, men allerede fredag var en ny filteroppdatering klar til Adblock Plus.

Allerede da Eyeo omgikk Facebooks annonseblokkeringssperre første gang, antydet selskapet at dette ville være bortkastet tid og fortsettelsen av en katt og mus-lek som allerede har vart i et tiår. 

Facebook er helt klart ikke enige. I den opprinnelige kunngjøringen kritiserte selskapet dessuten Eyeo og andre adblock-aktører som likevel viser annonsene til annonseaktører som betaler adblock-aktørene for nettopp

– [Dette er] en praksis som i beste fall er forvirrende for folk, og som reduserer finansieringen som er nødvendig for å støtte journalistikk og andre gratistjenester som vi nyt på weben, skrev Facebook i forrige uke.

Eyeo på sin side skriver at i alle fall deres eget Acceptable Ads-initiativ kan deaktiveres hos brukerne, at 90 prosent av deltakerne ikke betaler for dette, og at deltakerne må oppfylle visse kriterier for å bli hvitlistet. 

Kommentarer (5)

Kommentarer (5)
Til toppen