JUSS OG SAMFUNN

Facebook og Yahoo slutter fred

Fra patentkrangel til samarbeid.

Facebook og Yahoo bilegger striden om en rekke patenter. Istedet for å sloss i retten skal de samarbeide om kundene, skriver de to selskapene i en pressemelding.
Facebook og Yahoo bilegger striden om en rekke patenter. Istedet for å sloss i retten skal de samarbeide om kundene, skriver de to selskapene i en pressemelding. Bilde: Daniel Spisak. Creative Commons.
9. juli 2012 - 09:02

I løpet av helgen ble det klart at nettportalen Yahoo og Facebook har forlikt sine patentstridigheter. I stedet for å sloss om patentene i retten skal de to selskapene nå samarbeide. Dette innebærer blant annet skal de to nettkjempene gå sammen om et nytt annonserings-partnerskap samt at de gjensidig skal styrke hverandres distribusjon.

I forliket er det også en krysslisensieringsavtale som løser opp i patentkonfliktene mellom selskapene. Det fremgår av en pressemelding fra selskapene som ble distribuert fredag kveld.

Det var i slutten av februar Yahoo, da under ledelse av Scott Thompson, begynte å rasle med sine patentsabler mot Facebook. Yahoo hadde da lenge slitt i konkurransen med Facebook og har vært under et stort press for å levere bedre resultater til sine eiere. De mente at mellom 10 og 20 patenter relatert til fremvisning av annonser, sosiale nettverk og chat-tjenester ble brutt av giganten Facebook som da var på vei mot en gigantisk børsnotering.

Da Yahoo kom med sitt søksmål svarte Facebook med samme mynt. De hadde funnet at Yahoos tjenester også hadde benyttet seg av teknologier og metoder de hadde patentert, og striden var et faktum.

I mellomtiden måtte Yahoos toppsjef forlate jobben som følge av uklarheter knyttet til hans CV. Ross Levinsohn ble satt inn som konstituert toppsjef. Ifølge Bloomberg News ble han og Facebooks viseadministrerende, Sheryl Sandberg, enige om å bilegge stridsøksen.

– Vi er veldig glad for å utvikle et dypere partnerskap med Facebook og jeg er takknemlig for at Sheryl og hennes team har jobbet hardt sammen med vårt lag for å utvikle denne dynamiske avtalen. Vi ser frem til å bygge på den suksessen vi allerede har sett for å levere innovative nye produkt og opplevelser til både våre brukere og annonsører, sier Levinsohn i en kommentar.

    Les også:

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.