Facebook ruller ut «Deals» i Europa

Gir gode tilbud når du sjekker inn med mobilen.

På nyåret lanserte Facebook sin mye omtalte stedsbevisste mobiltjeneste «Places» i Norge, etter først å ha prioritert USA og større europeiske land.

Kort fortalt gjør tjenesten det mulig å «sjekke inn» fysiske steder ved hjelp av mobilen. Slik får vennene dine opplyst at du eksempelvis sitter på en navngitt kafé.

Neste skritt er å slippe til butikker og næringslivet.

Allerede i november lanserte Facebook utvidelsen Places Deals i USA. Nettsamfunnet ruller i dag ut det samme i en rekke europeiske land. Først ut er Storbritannia, Tyskland, Frankrike, Italia og Spania, ifølge TechCrunch.

Deals er den kommersielle delen av tjenesten. Her skal brukerne få spesialtilbud og rabatter knyttet til det lokale næringslivet der man befinner seg.

Ved USA-lanseringen skrev Facebook følgende om tjenesten:

- Du vil få flere ulike typer tilbud, som individuelle rabatter, gratisprodukter eller andre belønninger. Det blir vennetilbud der flere brukere får tilbud sammen, lojalitetsavtaler der hyppige besøkende får tilbud, eller veldedighet der forretninger lover å donere penger til et formål når du sjekker inn.

Places kan sammenlignes med tjenester som Foursquare og Gowalla, som lenge har tilbudt brukerne sine å sjekke inn steder, men går altså et skritt lenger ved å opptre også i kommersiell sammenheng.

Det kan også tolkes som et første skritt mot mobil betaling, der Facebook er plattformen.

Kommer til Norge

Facebook Places kommer også til Norge og resten av Skandinavia, men foreløpig har verdens største nettsamfunn valgt å prioritere de største markedene i Europa.

- Dette kommer til Norge, men det er ikke fastsatt en lanseringsdato for Skandinavia. Lanseringen vil helt sikkert skje inneværende år, sier salgssjef for Facebook i Norge, Petter Høie til digi.no.

Høie sier han ikke kan gå nærmere inn på tilbudet ennå, fordi Places Deals fortsatt er i en testfase.

Koblingen mellom brukere og lokalt næringsliv, annonsering og produktrabatter er spådd en rivende utvikling. Dette er også selve kjernen i forretningsideen til fenomenet Groupon, selskapet som nylig sa nei til å bli kjøpt opp av Google for seks milliarder dollar.

    Les også:

Til toppen