(Bilde: David Paul Morris/Bloomberg via Getty Images /All Over Press)

Facebook slo tilbake

Er Mark Zuckerbergs mobil-krise over?

Tirsdag kveld, mens store deler av IT-verden var opptatt med å gå Apples nyheter nærere etter i sømmene, fremla Facebook resultater for tredje kvartal. Tallene var bedre enn hva analytikerne hadde forventet og investorene fikk en lenge etterlengtet opptur.

Tynget av skatt

Omsetningen steg fra 954 millioner dollar tredje kvartal i fjor til 1,26 milliarder dollar i år. Men på grunn av skatteeffekter i forbindelse med børsnoteringen ble resultatet tynget. I henhold til amerikansk regnskapspraksis (GAAP) endte nettoresultatet med et tap på 59 millioner dollar, mot et overskudd samme kvartal i fjor på 227 millioner dollar.

Men justert for dette (Non-GAAP) endte resultatet med et overskudd i kvartalet på 311 millioner dollar, en svak forbedring fra i fjor da selskapet kasserte inn 273 millioner dollar.

Hele resultatrapporten kan du lese her.

Kraftig mobilvekst

Per 30. september hadde Facebook 1,01 milliarder aktive brukere i snitt per måned, en vekst på 26 prosent fra samme periode i fjor.

Daglige brukere i denne perioden endte på 584 millioner, en vekst på 28 prosent. Men interessant nok er det på mobilen veksten i brukere skjer. Aktive månedlige brukere av mobiltjenesten til Facebook steg med hele 61 prosent til 604 millioner brukere.

–Hvilke mobilproblemer?

Aksjekursen til Facebook har falt over 50 prosent siden børsnoteringen i midten av mai. En viktig årsak er at markedet betviler selskapets evne til å tjene gode penger på sine mobile plattformer. Her har imidlertid selskapet tatt grep.

I kvartalspresentasjonen kommer det frem at de har bygget sine mobile applikasjoner opp igjen fra grunnen av for å sikre bedre ytelse og mer hastighet. Dessuten har de kommet med en rekke nye reklamemuligheter og annonseprodukter knyttet til sine mobile plattformer.

- Misforstått

Ifølge Bloomberg News bidro dette til mobilinntekter på hele 150 millioner dollar i tredje kvartal. Det er 14 prosent av annonseomsetningen til Facebook. Analytiker Brian Wieser i Pivotal Research Group sier til finanstjenesten at dette er en fantastisk vekst fra andre kvartal, da mobilinntektene var på magre 10 millioner dollar.

– Mobil-problemer? Hvilke mobilproblemer, spør Wieser finanstjeneste og tillegger at veksten er intet mindre enn fantastisk.

På en telefonkonferanse i forbindelse med resultatfremleggelsen fortalte Facebooks finansdirektør at prisene på Facebooks annonser har steget med 7 prosent, mens antallet annonser vist vokste med 27 prosent.

Nå føler gründer og toppsjef Mark Zuckerberg at deres potensiale på mobile enheter er misforstått.

- De fleste undervurderer hvor fundamentalt bra trenden mot mobil kan være for Facebook, sa Zuckerberg til investorer på telefonkonferansen.

    Les også:

Til toppen