Facebook sluker web-ekspertise

Sikrer seg hjernene bak Gmail, Google Maps og Googles «Don't be evil»-mantra.

Facebook trenger ingen videre introduksjon, men det gjør trolig FriendFeed, den sosiale nettjenesten de nå kjøper opp.

FriendFeed er en samletjeneste der brukere kan importere sine aktiviteter fra rundt 60 ulike sosiale nettjenester, inkludert Facebook, Twitter, Flickr, Digg og lignende. Løsningen kan også importere RSS-strømmer, for eksempel fra en blogg.

Før Facebook implementerte det samme, innførte FriendFeed funksjoner for å kommentere andre brukeres meldinger og bilder i «sanntid». FriendFeed var også først ute med «jeg liker»-funksjonen som Facebook senere plukket opp.

Ifølge Wall Street Journal betaler Facebook rundt 50 millioner dollar for selskapet, hvorav 15 millioner dollar i kontanter og resten i Facebook-aksjer.

Kjøper stjernelag

FriendFeed ble startet i oktober 2007 av fire eks-Google utviklere, inkludert Paul Buchheit, som i sin tid var hjernen bak både e-posttjenesten Gmail og Googles kjente mantra «Don't be evil».

Buchheit går nå sammen med sine tre medgründere Jim Norris, Sanjeev Singh og Bret Taylor (en av grunnleggerne av Google Maps) over i seniorstillinger blant Facebooks ingeniører.

Gartner-analytiker Ray Valdes er ikke i tvil om at denne ekspertisen er hovedgrunnen til overtakelsen.

I et blogginnlegg mener han at Facebook har lite å hente på brukerbasen, som trolig fullstendig overlappes av Facebooks egne brukere.

Heller ikke teknologien som følger med oppkjøpet er det viktigste, selv om FriendFeed muligens sitter på interessante immatrielle rettigheter, påpeker han.

- Facebook har allerede implementert Twitter-lignende sanntidsfunksjoner det siste året, så vel som den sosiale arkitekturen og interoperabiliteten FriendFeed er kjent for.

    Les også:

Til toppen