Facebook supplerer «Lite» med «Zero»

Mobilutgaven Zero skal få flere operatører til å satse på tjenesten.

På Mobile World Congress i Barcelona har selskapet bak den sosiale nettjenesten Facebook kunngjort at de vil komme med en ny versjon tilpasset mobile brukere med begrenset båndbredde.

Facebook tilbyr i dag m.facebook.com for mobile brukere, og har også egne «rike interaktive applikasjoner» for flere plattformer, blant dem iPhone, Nokia, Blackberry og Windows Mobile. Ideen med «Facebook Zero» – på zero.facebook.com, er at den skal være mer egnet der den mobile båndbredden er begrenset. Facebook Zero vil bare tilbys etter avtale med operatører. Tjenesten vil ikke tillate «dataintensive applikasjoner» som fotografier.

Facebook Zero framstår derfor første og fremst som et tilbud til brukere i vekstmarkeder, tilsvarende Facebook lite for pc-brukere med langsom internettforbindelse.

Det åpnes for at operatører, etter avtale med Facebook, kan tilby ulike varianter av Facebook Zero, med forskjellige krav til båndbredde. Det kan tenkes at det åpner for en forretningsmodell der operatører kan ta seg betalt for brukere som vil abonnere på en slags «premium» utgave av Zero.

Facebook regner med at de allerede har 100 millioner brukere på mobil. I 2009 ble de solgt rundt en milliard mobiltelefoner verden over. I vekstmarkeder og utviklingsland er mobiltelefonen den typiske internettklienten, ikke pc-en.

Det antas at Facebook Zero vil kunne gjøres tilgjengelig «i løpet av noen uker».

    Les også:

Til toppen