Facebook valgte Paypal til betalingspartner

De to er enige om det de kaller en «teknologisk integrering».

Blant ideene Facebook har til å omsette 400 millioner brukere – hvorav 70 prosent er «utenlandske» i amerikansk betydning – til meningsfull inntekt, er å ta seg betalt for annonser og salg av virtuelle varer. I fjor økte Facebook sin omsetning med 70 prosent, og oppnådde da at driften gir nok inntekter til å dekke løpende utgifter, men ikke investeringer eller lønninger.

Facebook anfører at mange av deres brukere lever i områder der kredittkort er lite utbredt, og der man foretrekker at betalinger går direkte til og fra en bankkonto.

Dette er forklaringen på at Facebook har inngått et partnerskap med Paypal, betalingsformidleren til eBay, som dekker 24 ulike valutaer fordelt på 190 land. Paypal har 81 millioner aktive brukere.

Partnerskapet skal kun gjelde «teknologisk integrering»: Ingen av partene betaler den andre for å etablere Paypal som betalingsteknologi på Facebook.

Avtalen med Paypal innebærer at Facebook avstår fra selv å samle kredittkortinformasjon om sine brukere og annonsører. Det kan betraktes som en avståelse av en potensiell gullgruve, samtidig som det også kan ses på som en fordel for personvernet.

Paypal er en allmenn tjeneste for å formidle penger over nett, der man gjør opp for seg uten å oppgi konto- eller kortopplysninger til mottakeren. Man overfører først penger til sin Paypal-konto, og bruker deretter Paypal-kontoen til å betale for varer og tjenester over nett.

    Les også:

Til toppen