Mark Zuckerberg fortalte tirsdag om sine søkeplaner til de fremmøtte på Techcrunch-konferansen Distupt. (Bilde: David Paul Morris/Bloomberg via Getty Images/All Over Press)

Facebook varsler søkekrig

– Vi har et team som jobber med det, røpet Mark Zuckerberg.

Facebook-gründer og toppsjef, Mark Zuckerberg, stilte tirsdag opp på teknologibloggen Techcrunch sin teknologi-konferanse Disrupt og snakket offentlig for første gang siden selskapet gikk på børs i midten av mai. På konferansen kom han blant annet med flere hint om selskapets planer innenfor søk.

– Vi behandler i dag rundt 1 milliard søkeforespørsler hver dag, og vi prøver ikke engang, sa Zuckerberg og viste til at mange av brukerne av Facebook benytter tjenesten til å søke frem informasjon.

Ifølge Techcrunch forklarte Zuckerberg at brukerne egentlig bruker sosiale nettverk for å få svar på spørsmål, som for eksempel hvor de skal spise sushi.

– Søkemotorene utvikler seg egentlig til å gi deg et sett med svar. «Jeg har et spesifikt spørsmål, svar på det spørsmålet for meg», sa Zuckerberg ifølge teknologibloggen.

Og som verdens klart største sosiale medieplattform, med over 900 millioner bruker, mener Zuckerberg at de er meget godt posisjonert til å ta en del av søkemarkedet.

– Facebook er ganske unikt posisjonert til å svare på de spørsmålene folk har. På et tidspunkt så kommer vi til å gjøre der. Vi har et team som jobber med dette nå, sa Zuckerberg.

Det er Google som har klart å ta store deler av søkemarkedet, med Microsofts søketjeneste Bing som en svak nummer to. Microsoft er en tett samarbeidspartner med Facebook og programvarekjempen har lenge vært aksjonær i selskapet. Spørsmålet som da naturlig reises er om Bing og Facebook vil samarbeide eller om søke-prosjekter fra Facebook er noe selskapet vil kjøre på egen kjøl.

Google har på sin side utfordret Facebook og andre sosiale nettverk med Google+. Selv om suksessen ikke har vært påtakelig, så er det en åpenbar fordel for søketjenester å inkludere sosiale aktiviteter.

    Les også:

Til toppen