Mark Zuckerberg og Xiaomi diskuterte en allianse som kunne styrket begge merkene betydelig. (Bilde: imago/Xinhua/ All Over Press)

– Facebook ville investere i Xiaomi

Zuckerberg skal ha søkt etter kinesiske partnere.

Mark Zuckerberg har hatt personlige møter med ledelsen i «verdens mest verdifulle oppstart» for å diskutere eventuelle investeringer, skriver Reuters i en ny rapport.

En slik investering kunne styrket Facebooks posisjon i Kina betydelig, samtidig som den kinesiske mobilprodusenten kunne fått bedre vestlig fotfeste via sin amerikanske partner, mener nettstedet.

Ifølge Reuters hadde Zuckerberg en privat middag med Xiaomi mens han besøkte Beijing i oktober i fjor. Sjefene for begge selskapene skal ha brukt tiden på å diskutere potensielle resultater av et eventuelt samarbeid.

Facebook er tross alt stort sett blokkert i Kina, og det er ingen hemmelighet at det sosiale nettverket ønsker å komme seg inn på det kinesiske markedet. Xiaomi er på sin side tilstede i enkelte land utenfor Kina, men det er stort sett snakk om voksende markeder. Det er ganske logisk at selskapet ønsker å bli mer profilert i vesten.

Ifølge kildene var det ikke snakk om noe enorm investering fra Facebook, men nok til at de to selskapene kunne fremstå som partnere.

Ledelsen i Xiaomi skal imidlertid ha fryktet politiske konsekvenser av en Facebook-investering mens det sosiale nettverket er fremdeles offisielt bannlyst, samtidig som de ikke ønsket å true sitt forhold til Google. Xiaomi bruker tross alt Android i sine mobiltelefoner.

Det ble til slutt ikke noe av alliansen, men Mark Zuckerberg og Xiaomi-sjefen Lei Jun skal ellers ha et godt forhold til hverandre og holde jevnlig kontakt. Zuckerbergs reise til Kina i fjor høst omfattet ikke bare strategiske middager, men også taler på et universitet gjennomført på grunnleggende mandarin.

Xiaomi endte som kjent opp med en investering på massive 1,1 milliarder dollar fra en rekke asiatiske investorer, noe som gav dem status som den mest verdifulle oppstarten i verden.

    Les også:

Til toppen