Færre klager på Nextgentel

Etter flere runder med Forbrukerrådet viser Nextgentel bedre kundeservice.

Ifølge en oversikt i Aftenposten har Forbrukerrådet mottatt 1 053 klager på Nextgentel hittil i år. Det er i samme tidsrom kommet 1 945 klager på Telenor.

Telenor har tre millioner kunder mot 135 000 hos Nextgentel.

Det er med andre ord 1 542 kunder per klage på Telenor, og 128 kunder per plage på Nextgentel.

IP-telefonileverandøren Telio kommer også høyt på listen: 324 klager fra et kundegrunnlag på 62 000.

Men det er von i hengande snøre, sier seniorrådgiver Per Johnsen i Forbrukerrådet, og tenker på Nextgentel.

Fra november til oktober er nemlig klagemengden fra Nextgentel-kunder nesten halvert, 197 treff til vel 100.

Telenor har også bedret seg. I 2003 kom det 2 366 klager på Telenor til Forbrukerrådet.

– Med tanke på alle produkter, tjenester og kunder Telenor har, er det relativt få klager på selskapet, sier Johnsen.

At Telio også har lagt seg høyt på klagetoppen, tror Johnsen skyldes selskapets kompliserte tjenester. Telio er avhengig av både Telenor med leie av kobbertråd og en bredbåndsleverandør i tillegg til leveranse av sitt eget produkt.

Ut fra klagene å dømme er tjenestene ikke fullt så enkle å betjene som lovet. Det kreves en viss konfigurasjon og flere av henvendelsene til Forbrukerrådet bærer preg av at brukerne synes det er vanskelig å få tjenesten til å fungere.

Forbrukerrådet har hatt en rekke møter med Nextgentel som skal følges opp på nyåret. Rådet har også tatt initiativet til et møte med Telio.

– At antall henvendelser fra Nextgentel-kunder denne måned er nesten halvert, tyder på at selskapet har iverksatt flere tiltak, framholder Johnsen.

Nextgentel har tatt grep i mannskapet og kvaliteten ved blant annet å akseptere kortere linjelengde.

Telenors mal er linjelengde på maks tre kilometer fra sentralen og ut til kunden, mens Nextgentel har tidligere akseptert en større linjelengde.

Denne er nå skjerpet inn til tre kilometer. Større lengde kunne tidligere medføre tekniske problemer for kunden. Ulempen er at enkelte ikke får bredbånd.

    Les også:

Til toppen