Færre klikker på Googles annonser

Mange trodde Google var immun mot nedtur, men nye tall viser at det ikke er tilfelle.

Google er et av verdens raskest voksende selskaper, og selskapet tjener gode penger på å levere målrettede annonser ved siden av søkeresultater.

Selskapet har en skyhøy aksjekurs, men innbakt i den er like store forventninger til kraftig vekst i lang tid fremover. Selskapets aksjekurs er derfor ømfintlig overfor informasjon som indikerer lavere vekst.

I går, tirsdag, falt selskapets aksjekurs med 4,6 prosent etter at comScore, et analyseselskap som følger forbrukeres handlingsmønster, rapporterte en nedgang i antall nettsurfere som klikker på søkegigantens annonser.

Ifølge comScore falt andelen som klikket på søkeannonser i januar med 7 prosent sammenlignet med desember, og endte dermed opp på samme nivå som i november.

I utgangspunktet er ikke det så rart. Veldig mange bransjer har en nedtur i januar, sammenlignet med julehandelsmåten desember. Det var imidlertid forventet at Google ville fortsette å vokse.

I sin kvartalspresentasjon for fjerde kvartal indikerte riktignok Google at tallene kanskje ikke ville bli så gode, men de skyldte på tekniske endringer som skulle redusere antall klikk som kom som en følge av at brukerne klikket på feil lenke.

Googles aksjekurs nådde sin foreløpige topp med 747,24 dollar i november i fjor. Siden den gang har aksjekursen falt med hele 40 prosent som en følge av børsuro i det amerikanske markedet, ifølge Wall Street Journal.

Det fryktes at USA er inne i en resesjon, men mange har trodd at Google med sitt system ikke ville bli rammet like hardt som andre. Forventningen har vært at annonsørene ville flytte stadig mer av budsjettet over til Google, ettersom det er mer målrettet enn andre typer annonser.

Nedgangen i antall klikk på søkeannonser tolkes som at Google ikke er så immun mot den potensielle nedturen som mange trodde.

Til toppen