Apples sterke grep på egne mobilkunder kan være i ferd med å glippe noe, ifølge undersøkelse om kundelojalitet utført av Strategy Analytics. (Bilde: Bloomberg/All Over Press)

- Færre vil kjøpe iPhone på nytt

Kundelojaliteten faller for første gang, ifølge undersøkelse.

iPhone skiller seg ut som den mobilen nordmenn er mest fornøyd med, selv om den generelle tilfredsheten har falt noe de siste årene. Det viste en studio fra EPSI Norge som digi.no omtalte i januar.

I en fersk rapport hevder Strategy Analytics at antallet iPhone-kunder som «helt sikkert» eller «sannsynligvis» vil kjøpe iPhone også neste gang, er inne i en negativ trend.

For første gang siden Apple lanserte iPhone i 2007 er kundelojaliteten fallende, ifølge undersøkelsen.

Blant de som har iPhone i Vest-Europa sier 75 prosent at de antakelig vil kjøpe samme mobilmerke på nytt, hvilket er ned fra 88 prosent i tilsvarende undersøkelse i 2011.

iPhone-lojaliteten står sterkere blant kundene i USA, men også der gjør trenden seg gjeldende ifølge selskapet: Ned fra 93 prosent i fjor til nå 88 prosent.

Slitasje?

- Det er ingen tvil om at Apple fortsatt nyter suksess både med å beholde eksisterende kunder og samtidig tiltrekke seg nye. Men negative oppslag i pressen, om en opplevd mangel på innovasjon fra Apple, gjør at vi nå ser en viss økning i antallet tidligere svært lojale forbrukere som nå revurderer hvorvidt de vil velge iPhone som deres neste enhet, sier Strategy Analytics-direktør Paul Brown i en kommentar til undersøkelsen.

iPhone står for nær halvparten av Apples omsetning, ifølge tall fra selskapets tredje kvartal. Markedet for smartmobiler er i kraftig vekst, men konkurransen er beinhard. Apple-mobilens andel av det globale smartmobilmarkedet falt med nær to prosentpoeng, fra 16,9 prosent i andre kvartal til 15,0 prosent i tredje, ifølge tall fra IDC.

    Les også:

Til toppen