Fagforeningene henger ikke med i IT-bransjen

En presse-melding fra EL- og IT-forbundet illustrerer kanskje hvorfor IT-ansatte skyr fagforeningene.

Fagforeningene har dårlig oppsluttning i IT-bransjen. Det er både veldig synd og veldig gledelig.

IT-bransjen er på mange måter en svært umoden bransje med en ekstrem endringstakt. Det er nettopp da man virkelig kunne trengt en godt fungerende fagforening, for utfordringene som arbeidstagere i IT-bransjen står overfor er mange.

Bare spør noen av de mange som har jobbet døgnet rundt uten overtid i mange år, eller en av de som har gjort det for så å miste jobben etter lite gjennomtenkte effektiviseringstiltak.

Kanskje kan det også være en ide å spørre en av de mange som har arbeidsavtaler som legger sterke begrensninger på hva de får lov til å gjøre ved siden av jobben, eller til og med i en kortere eller lengre periode etter å ha sluttet.

Men da må fagforeningen oppleves som proaktiv, relevant og nyttig i hverdagen.

Dessverre er det tydeligvis ikke slike ting ledelsen i fagforeningene er mest opptatt av. Onsdag 10. januar klokken 14:33 kom følgende pressemelding inn til redaksjonen i digi.no:

EL & IT Forbundet boikotter Scandic Hotels/Hilton

EL & IT Forbundet har vedtatt at forbundet ikke skal bruke hoteller i Scandic-kjeden i forbindelse med konferanser, arrangementer og overnatting for ansatte på reiseoppdrag. Forbundet oppfordrer samtidig alle egne organisasjonsledd til å følge forbundsstyrets vedtak.

Forbundets boikott kommer som en reaksjon på at Scandic Hotell Edderkoppen i Oslo nektet en cubansk reiselivsdelegasjon opphold på hotellet. Hotellet viste til USAs blokade av Cuba for å nekte cubanerne å være betalende gjester.

I Norge skal norsk lov følges, ikke amerikansk utenrikspolitikk. Forbundet er derfor tilfreds med at den norske regjeringen har gitt klar beskjed om samme holdning.

Boikotten fortsetter inntil Scandic-kjeden i Norge omgjør sin beslutning.

For ytterligere kommentarer, kontakt nestleder Vidar Hennum på mobil xx xx xx xx.

Jeg ble både trist og oppgitt når jeg leste den pressemeldingen. Ikke fordi jeg har en sterk mening om saken, ihvertfall ikke offentlig, men fordi den sier litt om hva en fagforening med medlemmer i IT-bransjen velger å fokusere på.

Hva har Scandic Hotels/Hilton med EL- og IT-forbundets medlemmer å gjøre? Er det slik at alle, eller ihvertfall nesten alle, IT-medlemmene synes dette er en viktig sak som de vil at fagforeningen deres skal jobbe for? Hvis de synes saken er viktig, er de alle isåfall enig med standpunktet som deres fagforening forfekter?

Kanskje. Kanskje ikke. Det spiller egentlig ingen rolle. Det triste er at det er denne typen virksomhet mye av medlemsavgiften går til. Enda godt at medlemsavgiften nesten ikke merkes på lønnsslippen nå som skattefradraget dekker opp for mesteparten.

IT-bransjen trenger sannsynligvis en velfungerende fagforening. Desverre opererer dagens fagforeninger fortsatt som om IT-bransjen idag fungerer på samme måte som industrien gjorde i game dager.

Det var en gang for noen år siden et forsøk på å lage et nytt alternativ til fagforeninger. ROM kalte de organisasjonen. Den skulle gi medlemmene den støtten de trengte, men uten at de skulle kjøre en felles politisk linje styrt av ledelsen eller ta sine medlemmer ut i streik. ROM floppet etter kort tid, så det var kanskje ikke rom for en slik organisasjon like etter årtusenskiftet? Det er i såfall synd hvis det fortsatt er tilfelle, for mange arbeidstagere hadde trengt en slik organisasjon i ryggen.

Så lenge EL & IT-forbundets ledelse er mer opptatt av USA-Cuba enn av utfordringene som ansatte i IT-bransjen står over, har jeg vanskelig for å se at de skal klare å rekruttere så mange nye medlemmer i IT-bransjen, selv blant de som hadde trengt den støtten fagforeningen kunne gitt.

Nå er jeg ikke fremmed for at mitt inntrykk av EL & IT-forbundets prioritering av oppgaver kan være galt, men det er nå engang forbundet selv som velger hva de vil sende ut av pressemeldinger. Sånn sett legger de opp til å legge igjen det inntrykket.

Til toppen