ANALYSER

Fallende pc-salg i modne markeder

Nedgang på nesten 4 prosent i 2011, heter det i en revidert prognose fra IDC.

7. juni 2011 - 16:36

I februar spådde analyseselskapet IDC en vekst i det globale pc-markedet på 7,1 prosent, målt i volum, fra 2010 til 2011.

I en revidert prognose, heter det nå at veksten ikke kan ventes å bli mer enn 4,2 prosent, til 361,6 millioner enheter.

IDCs analyse skiller mellom modne markeder – land som USA, Vest-Europa, Japan og Canada – og kommende markeder.

I kommende markeder venter IDC nå at pc-markedet vil øke med 11,5 prosent i år, til 203,3 millioner enheter.

I modne markeder ventes en nedgang på 3,7 prosent, til 160,3 millioner enheter, fordelt på 54,9 millioner stasjonære pc-er og 105,4 millioner bærbare. Stasjonære faller med 4,9 prosent i 2011, bærbare med 3,2 prosent.

IDC tror at i modne markeder, vil salget av stasjonære pc-er stå omtrent stille, og havne på 53,3 millioner enheter i 2015. Mens det nå selges rundt to bærbare for hver stasjonær, vil det om fire år selges tre bærbare for hver stasjonær.

Etter nedgangen i modne markeder i 2011, tror IDC at salget vil øke med 7,8 prosent i 2012, 5,2 prosent i 2013, 7,1 prosent i 2014 og 6,3 prosent i 2015.

Den tilsvarende serien for kommende markeder er 12,2 prosent, 13,7 prosent, 14,2 prosent og 14,1 prosent.

Det globale markedet ventes å øke med rundt 10 prosent i 2012 og 2013, for så å akselerere til litt i overkant av 11 prosent i 2014 og 2015.

Utviklingen på forbrukermarkedet forklarer mye av årets nedgang i pc-salget i modne markeder, forklarer IDC.

Markedet for mini-bærbare («netbooks») har nærmest kollapset. I år er dessuten folk fornøyd med pc-ene de har, og kjøper heller andre typer intelligente klienter, som smarte mobiltelefoner, nettbrett og nettlesere. I mange land bidrar også svikten i husholdningenes kjøpekraft til at man utsetter å investere i ny pc.

Disse faktorene ventes ikke å vare ved, og fra 2012 ventes følgelig mer normal utvikling på pc-markedet.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.