Falsk omsorg fra griske teleselskaper

- Blodprisene kuttes ikke på grunn av dere.

Norske teleselskaper gir plutselig inntrykk av et nobelt ønske om å redde kundene sine fra økonomisk ruin.

I årevis har de tjent gode penger på å flå nordmenn for mobilbruk i utlandet. Nå innfører alle sammen et sikkerhetsnett mot skyhøye regninger.

Å surfe med mobilen utenfor rikets grenser har i beste fall vært en risikosport. Gjennom flere år har vi lest om triste tilfeller. En ble avkrevd 4.800 kroner for å ha sendt én MMS hjem fra Italia. Meldingen hadde hengt seg opp i systemet. Den regningen ble heldigvis ettergitt.

En annen stakkar måtte ut med 38.000 kroner etter å ha lyttet til Spotify under en tur til Israel. Vedkommende trodde datastrømmen gikk over hotellets trådløse nettverk, men fikk smertelig erfare at han tok feil.

Et raskt søk (for eksempel etter «utlandet») hos Brukerklagenemda for elektronisk kommunikasjon avslører en rekke lignende tilfeller.

Det er mengder av klager etter mobilbruk som har gitt regninger på flere titalls tusen. Klagene blir nesten uten unntak avvist.

Hver tredje nordmann har fått en overraskende høy mobilregning etter utenlandsopphold, ifølge en undersøkelse Norstat utførte for Telenor i fjor sommer.

Fra 1. juli 2010 skal det bli slutt på dette. Da innføres nemlig varsling til forbrukeren dersom dataforbruket overstiger 495 kroner i løpet av en måned. Nettilgangen skal stenges hvis ikke kunden selv aktivt velger å fortsette.

- Endelig slutt på fakturasjokk, skryter Netcom denne uken i en pressemelding. Som om dette er noe de selv har funnet på.

- Nå gjør vi det rimeligere og tryggere å surfe med mobilen eller PC-en i utlandet, hevder Telenor (min utheving).

Mobilselskapet Chess slår seg også på brystet. Fra og med i dag, onsdag 30. juni, innfører de "tjenesten" kalt «datagrense utland» med samme betingelser.

Hva? Nye tjenester? Nei, dette skyldes ikke en plutselig omsorg overfor kundene deres. Teleselskapene har på ingen måte gått frivillig med på dette.

Maksgrensene er tvunget gjennom av EU-kommisjonen, som har ført kampen mot svindyre telepriser på tvers av landegrensene i mange år.

Da blir det fullstendig skivebom av teleselskapene å skryte på seg at sikkerhetsnettet opprettes nærmest som et hyggelig tilbud fra dem.

Tilbyderne er pålagt å gjøre dette, og aller senest 1. juli 2010. Men Telenor tror tydeligvis at dette skal være en frivillig ordning.

«DataKontroll Utland» kaller de sin "tjeneste". Ikke nok med det. De klarer ikke engang å få dette på plass innen fristen.

- På torsdag i forrige uke varslet Telenor oss om at de ikke ville greie å implementere dette innen tidsfristen, og Telenor har søkt om utsettelse, sier Post- og teletilsynet til PC World.

Telenor burde skamme seg.

Heldigvis har ikke EU tenkt å gi seg med det første. De har oppdaget at teleaktørene nesten alltid legger seg tett opptil maksprisen over hva som er tillatt å ta for tjenestene de tilbyr. Med andre ord: konkurransen fungerer ikke.

Fortsatt er det altfor dyrt å bruke mobilen utenlands, mener EU-kommissær Neelie Kroes, som dermed varsler nye reguleringstiltak i fremtiden.

PS. Det er fremdeles viktig å være oppmerksom ved reiser i land utenfor EU/EØS. Land som Sveits, Monaco, San Marino, Andorra, Kanaløyene og Isle of Man er heller ikke forpliktet til å følge disse kravene fra EU.

    Les også:

Til toppen