Fant en nisje i markedet

- I utgangspunktet hadde vi total mangel på kunnskap om grafisk bransje, sier Tor Langballe. Nå er firmaet Rosing-kandidat på grunn av langvarig irritasjon over filformatet PostScript.

- Det rareste var at vi i det hele tatt begynte å utvikle programmet vårt. - Vi kjente ikke til grafisk bransje og kunne bomma totalt, sier Tor Langballe til digi.no.

I dag snakker folk i bransjen med hverandre og bestiller lisensene uten å nøle. - PROscript er godt kjent i markedet og nå bestilles det fordi andre bedrifter har det installert, sier han.

Det er Tor Langballe og Thomas Austad som sammen utgjør firmaet Cutting Edge Technologies. Mens Tom utvikler PC-versjonen av PROscript hjemme i fargerike omgivelser på Grünerløkka, utvikler Thomas Mac-versjonen hjemme i sin egen stue.

Begge er utdannet i Computer Science i Manchester, England. Tom gjorde ferdig utdannelsen først og kom hjem til Norge og begynte å jobbe som programmerer. PROscript ble til på hobbybasis og etter arbeidstid. Da Thomas Austad kom hjem til Norge etter endt utdannelse kom han aldri over i vanlig jobb, men begynte rett på utviklingen av PROscript sammen med Tom.

Firmaet ble startet i 1993 etter at Tom sluttet i sin gamle jobb og begynte å arbeide med PostScript formater på heltid.

- Det var tungt i starten og vi jobbet i flere år uten lønn, sier han. I 1996 tjente de en normal årslønn, mens det "blir mer enn det" i 1997. For 1 1/2 år siden begynte ting å gå av seg selv og i dag er programmet nærmest blitt standard innen grafisk bransje.

Aftenposten viste tidlig sin interesse for produktet, og det var de som fikk guttene til å utvikle en Mac-versjon av programmet, siden mye bildebehandling foregår på Mac.

- Programmet var på den tiden utviklet for PC, vi var vel ikke klar over at det er Mac som brukes mest i grafisk bransje, sier Langballe. Dette illustrerer de meget begrensede kunnskapene de to unge herrene hadde om bildebehandling generelt.

- Vi visste ikke engang hva CMYK stod for, innrømmer han.

Samarbeidet med Aftenposten førte til at de utviklet en flerbruker versjon av PROscript.

- De fortalte hva de trengte og produktet ble deretter, sier Langballe. Avisen betalte for utviklingen og bruker løsningen i dag, mens Cutting Edge Technologies beholdt rettighetene. Hittil har de solgt ca. 350 lisenser av programmet. Salget har hovedsakelig gått til aviser, trykkerier, reprofirmaer og reklamebyråer. Vel 100 norske aviser og 100 svenske svenske aviser bruker programmet i dag.

- Akkurat nå har vi grunn til å hoppe i taket, sier Langballe. De har nettopp inngått en avtale med det italienske nyhetsbyrået ANSA som har bestilt 30 prøvelisenser. Nyhetsbyrået skal lisensiere videre til ulike italienske reklamebyråer, og her kan det være snakk om over 100 lisenser, sier han oppglødd. I fremtiden ser Langballe for seg at de også skal få tid til å utvikle andre produkter.

- Vi har masse idéer, men ikke særlig mye tid til overs for å utvikle dem, avslutter han.

Til toppen