DNB har outsourcet arbeidet med Vipps til indiske Tata. En foreløpig rapport viser at IT-konsulentene arbeidet i flere uker i strekk uten fri, og med mer overtid enn tillatt. (Bilde: Gorm Kallestad, NTB scanpix)

Tata Consultancy Services

Fant lovbrudd blant Vipps-konsulenter

Arbeidstilsynet har avdekket flere brudd i kontroll av DNBs innleide IT-konsulenter.

Oslo (NTB-Alexander Vestrum): Arbeidstilsynet har funnet flere lovbrudd i sin kontroll av indiske arbeidere som jobber med tjenesten Vipps for DNB. Banken sier saken ikke er så alvorlig som først antydet.

En foreløpig rapport viser at ansatte i det indiske IT-selskapet Tata Consultancy Services (TCS) arbeidet flere uker i strekk uten fri, og med mer overtid enn tillatt, melder NRK.

LES OGSÅ: Roper varsku om Vipps-konsulenter: – Jobber 14-16 timer hver eneste dag

Gjelder 18 av 290 konsulenter

Foreløpig er det kun tatt stikkprøver, ifølge kanalen. I juni meldte NRK om ansatte som jobbet 14-16 timer per dag hver dag, også på helligdager.

DNB opplyser i en pressemelding at det er snakk om «enkelte brudd på reglene for arbeidstid», og at banken ser alvorlig på saken.

Ifølge DNB viser Arbeidstilsynets foreløpige gjennomgang at 18 av totalt 290 konsulenter har jobbet noe lenger enn reglene tilsier. Den konsulenten som har jobbet mest, har gjennomsnittlig arbeidstid på 51 timer per uke, opplyser banken selv til NTB.

 – Skal ikke jobbe for mye

– Vi er ikke fornøyd med at det er fremkommet brudd på reglene om arbeidstid. Folk som jobber for DNB, enten de er ansatt eller jobber for en leverandør, skal ikke jobbe for mye. Samtidig er rapporten viktig fordi den viser at tilsynets foreløpige funn er langt mindre alvorlige enn det NRKs reportasjer i juni la til grunn, sier Øyvind Trangerud, direktør for teknologi- og leverandørstyring i DNB.

Administrerende direktør Vikramjit Grewal i Tata Consultancy Services Norway ønsker overfor NRK ikke å kommentere lovbruddene, men opplyser at selskapet tar saken alvorlig.

– Vi er midt i gjennomføringen av tiltak, som blant innebærer opplæring av våre ledere, sier Grewal. (©NTB)

LES OGSÅ: Måtte skru fra hverandre hele Vipps før de fant feilen. Det tok 1000 timer

Kommentarer (2)

Kommentarer (2)
Til toppen