Fantasibrikke klar til Microsofts Xbox

Med million-forskudd fra Microsoft har Nvidia utviklet en multimediabrikke for alt fra lyd til Ethernet. Brikken MCP-X inngår i Microsofts spillkonsoll Xbox.

Microsoft antas å investere 500 millioner dollar for å markedsføre spillkonsollet Xbox som skal slippes en gang neste høst. I tillegg er det blant annet utbetalt 200 millioner dollar som forskudd til Nvidia for å utvikle to viktige brikker til maskinen, en for grafikk og en for multimedia. Xbox nytter en tredje brikke, Intels Pentium III-prosessor, til mer allmenne oppgaver.

Nvidia har funnet det hensiktsmessig å lette litt på sløret som hittil har vernet multimediabrikken MCP-X mot omverden. En av grunnene er at brikken posisjonerer Nvidia som framtidig leverandør av multimediabrikker også til PC-er og arbeidsstasjoner. Microsoft-kontrakten har med andre ord løftet Nvidia til en mektig framtid som halvlederleverandør.

Brikken kombinerer en rekke funksjoner som hittil har vært fordelt på flere enheter. Den har:

  • audio med Dolby Digital koder og algoritmer for både 2D og 3D lyd
  • to digitale signalprosessorer
  • V.90-modem
  • Ethernet-kontroller med innebygget "hjemmenettverk"
  • USB-kontroller
  • kontroller mot ytre lager

Egenskapene angir litt av funksjonaliteten til Xbox: direkte Internett-tilgang, mulighet for å kople flere Xboxer til hverandre, avansert håndtering av lyd i tillegg til grafikk og så videre.

Observatører peker også på noe annet: De to spesialbrikkene som Nvidia har utviklet for Microsoft, kombinert med en allmenn prosessor fra Intel, utgjør grunnlaget for en allsidig PC, uten at man tyr til brikkesett fra Intel eller andre brikker fra andre leverandører. Og Nvidia har tydeligvis Microsoft i ryggen, for ikke å si i benmargen.

Til yrkesbruk vil atskilte komponenter som tillater oppgradering av spesifikke funksjoner antakelig foretrekkes. Men alt-i-ett-løsninger til hjemme-PC-er, Internett-terminaler og spillkonsoller bryr seg tradisjonelt ikke om slikt.

Xbox-lanseringen er ikke bare avhengig av at Microsoft får de fysiske delene på plass. Vel så viktig er at markedet tilbys tilstrekkelig med spill, både på CD/DVD og på Internett, til å fange interessene til et blasert publikum. Derfor må du vente enda et år før du får se det forgjettede konsoll.

Imens får du trøste deg med Microsofts X-Box-nettsted.

Les mer om Xbox:


Funcom velger X-Box i stedet for Playstation 2
Intel vant X-Box-kampen
Heftig spillmaskin fra Microsoft

Les mer om Nvidia:


Dobbelt så rask grafikk med GeForce2
Gratis og bedre GeForce-grafikk
Nye 3D-brikker fra Nvidia på rekke og rad

Til toppen