Får 800 kroner for å ta ferie fra datamaskinen

Nettbutikken LetsBuyIt gir bort 10.000 reisegavesjekker á 800 kroner stykket i sin nyeste vervekampanje.

I nettbutikken LetsBuyIts siste vervekampanje heter det: "Hvis du skaffer tre nye medlemmer til LetsBuyIt.com, vil du få en reisegavesjekk verdt kroner 800,- pluss at de tre nye medlemmene også vil få hver sin reisegavesjekk verdt kroner 800,-"

Dette høres jo ikke så verst ut. Kampanjen er lagt opp på samme måte som bokklubbene har vervet sine medlemmer i en årrekke. LetsBuyIt startet kampanjen for omtrent én uke siden og fremdeles er det mange reisegavesjekker igjen.

- Men 800 kroner for et medlem som ikke nødvendigvis blir en lojal kunde, er ikke det mye å betale?

- Vi betaler ikke så mye for disse reisegavesjekkene. Vi har kjøpt 10.000 gavesjekker av en reiseleverandør for en rimelig penge, mot at våre medlemmer som mottar sjekkene bruker dem hos denne leverandøren når de handler reiser. Det er en vinn-vinn-vinn-situasjon, som er hyggelig både for oss, for kunden og for reiseleverandøren, sier informasjonssjef Rune Kibsgaard Sjøhelle fornøyd.

- Blir medlemmene mer lojale kunder da?

- Vi har hatt liknende kampanjer i Sverige, hvor vi ga bort kino-rabattkort. Det har vist seg at annet hvert salg er gjenkjøp, og at hver tredje kunde handler mer enn én gang.

Når man registrerer seg som kunde hos LetsBuyIt, mottar man såkalte nyhetsbrev fra nettbutikken på e-post omtrent en gang i måneden. Sjøhelle understreker overfor digi.no at det ikke blir solgt målrettet reklame på bakgrunn av opplysningene medlemmene oppgir, men at "nyhetsbrevet" som sendes ut inneholder reklame fra Letsbuyit med for eksempel tilbud om nye produkter.

Man må også være medlem for å kjøpe noe i denne nettbutikken. Sjøhelle opplyser at 20 prosent av LetsBuyIts snart 600.000 medlemmer (i Europa) har kjøpt noe derfra.

- Det er et fint tall, vi er fornøyd med det, sier han.

Sjøhelle har ingen motforestillinger mot denne type vervekampanjer og legger vekt på at butikken hverken selv skal spamme eller oppfordre medlemmene til å gjøre det.

Andre selskaper har også hatt suksess med direkte markedsføring:


E-postkampanjer gir stor respons

Hvis det er noen som lurer på hva folk kjøper hos LetsBuyIt, kan Sjøhelle opplyse at det går mye i kokkekniver og diverse utstyr til hus og hage.

Til toppen