Får bot for å gå på do

Telenor-sjef Jon Fredrik Baksaas må tåle mer kritikk for ukultur i utlandet.

Telenor har siden slutten av 1990-tallet satset på teleselskaper i markeder i Asia og Øst-Europa, og satsningen har gitt svært gode resultater. Telenor er best i Europa til å hente inntekter fra utenlandske markeder, viser en rapport fra Gartner.

Gartner har analysert de ti største teleoperatørene i Europa, deriblant Telenor, TeliaSonera, Deutsche Telekom, British Telecom og andre.

På tre år har Telenor blitt den nest største mobiloperatøren i Pakistan. Markedsdirektøren i Telenor Pakistan, Lars-Christian Iuel, forteller til TV2 at Telenor har 2500 direkte ansatte og mellom 25.000-30.000 indirekte ansatte.

Markedsdirektør viser TV 2 Nyhetene det nye hovedkvarteret i Islamabad. Telenor har 18 millioner kunder i et land hvor de har investert ti milliarder kroner.

- Det er frihet under ansvar her. Vi står ikke med klokka og sjekker når de kommer og går, men de gjør jobben sin når de er her, forteller Iuel.

Men TV 2 Nyhetene treffer også Mohammed Latif midt i nasjonalparken Margallah Hill. Her har fembarnsfaren voktet Telenors mobilutstyr døgnet rundt i en måned – uten å få fri. Han forteller også at han ikke har noe sted å lage mat, ikke noe bad, toalett eller tilgang til vann.

- Det er vanskelige forhold. Hvis jeg skal ha fri må noen andre komme og overta, forteller Latif.

4000 rupier i måneden for 24 timers arbeidsdag betyr en timelønn på 40 øre. Det er et grovt brudd på pakistansk lov hvor arbeidsdagen skal være på åtte timer og minstelønn på 4600 rupier.

Seksbarnsfaren Abid Hussain passer på en av Telenors 5000 master 24 timer i døgnet til en månedslønn på 300 kr. Dessuten mister han fire dagers lønn hvis han forlater antennen for å gå på do.

- Jeg får 500 rupi i bot hvis jeg går på do, forteller Hussain til TV 2.

-Den fattige arbeideren som ikke har råd til å slutte forteller også om en livsfarlig jordingsfeil.

- Når det lyner kan man ikke stå under tårnet for da brenner føttene. Man får støt, sier seksbarnsfaren.

Etter avsløringene om Telenor i Bangladesh var konsernsjef Jon Fredrik Baksaas krystallklar. I en kronikk i Dagens Næringsliv 4. juni skrev han følgende:

«Vi har klare regler og retningslinjer for menneskerettigheter, helse, arbeidsmiljø, sikkerhet og ytre miljø. Avtaleverket med leverandørene våre setter derfor konkrete krav innenfor hvert av disse områdene«.

Til toppen