Får ikke billett-automater til å virke

Oslo Sporveiers nye billettsystem er langt fra klart, selv om de har brukt flere hundre millioner kroner.

180 billettautomater ble utplassert i i 2005, men de står fortsatt ubrukt og det vil de gjøre i hvertfall frem til langt ute i neste år. Da skal det etter planen være klart, men den planen har blitt forskjøvet en rekke ganger.

    Les også:

Ifølge NA24 driver prosjektet nå med uttesting av de nye automatene. Det går ikke smertefritt. Folk har problemer med å skjønne hvordan de skal bestille billett.

– Bare det å bestille en enkeltbillett er et problem. Dagens system krever et tastetrykk. Det nye krever fem, sier Hans Andreas Fristad, informasjonssjef i Oslo Sporveier til NA24.

I tillegg til det, er Oslo Sporveier bekymret for at systemet ikke tåler belastningen når det blir mange brukere. De frykter at systemet vil kollapse.

Selv om de får automatene til å virke som de skal, gjenstår det fortsatt å lage et bestillingssystem for å bestille over internett og å integrere automatene med bankene.

Medregnet lønnskostnader som Oslo Sporveier har brukt på egne ansatte som jobber med prosjektet, har kostnadene nå kommet opp i 235 millioner kroner.

Til toppen