Får ikke gjennomslag før årtusenskiftet

De første DAB-mottakerne kommer på markedet neste år. Prislappen blir 5.000 kroner og oppover, og det kan ta fire år før digital radio virkelig får gjennomslag i massemarkedet.

NRK og P4 Radio Hele Norge satser beinhardt på å posisjonere seg i forhold til det nye, digitale radiomarkedet. NRK og P4 har prøvesendt digital radio siden 1994, og NRK Alltid Nyheter gikk på lufta 14. april i år for å treffe spesielle lyttersegmenter. Og forberede seg på den nye DAB-æraen med nisjekanaler.

Men fortsatt benytter lytterne kun FM-båndet til å ta i mot Alltid Nyheter på frekvens 93.00. Nye DAB-mottakere kommer på markedet først neste år og da regner ekspertene med at de blir for dyre i forhold til massemarkedet.

- Erfaringene med tidligere lanseringer av liknende produkttyper viser at det vil gå tregt i begynnelsen. Vi regner med en oppstartstid på to til fire år før utstyret får gjennomslag i massemarkedet, sier sjefen for Elektronikkforbundet, Erik Andersen, som i disse dager også er hektisk opptatt med Lyd & Bilde-messen på Sjølyst i Oslo.

Andersen anslår startpris på DAB-mottakere til 5.000 kroner og oppover og deler utstyret opp i tre segmenter når prisen har kommet på et gunstig nivå i forhold til lytterne i masse markedet:

- Vi regner med en prislapp på 2.000-4.000 kroner for bilradioer, det samme prisleiet for bærbare radioer, som da også vil inkludere FM, CD og kassettspiller. Når det gjelder hjemmeradio vil prisen, som vanlig, variere fra 1.000 til 100.000 kroner, mener han.

Hans Petter Danielsen, teknisk direktør i P4, synes det i utgangspunktet er vanskelig å spekulere i prisnivå på DAB-mottakere, og da presumptivt bilradioer som P4 er svært opptatt av.

- Det er snakk om en høy pris. 1.500 tyske mark har vært nevnt fra tyske produsenter, sier Danielsen. 1.500 mark er rundt 6.000 norske kroner.

- Jeg regner med at utviklingen vil være omtrent som når CD-spilleren fikk aksept i det norske markedet. Det betyr å kjøpe det nye utstyret mens det gamle fortsatt finnes. Det tok fire-fem år for spillerne og CD-platene fikk skikkelig innpass. Etter nesten ti år var kjøpet av vinylplater og platespillere omtrent ikke-eksisterende, sier Danielsen.

Sammen med de andre radioaktørene satser P4 på å nå en dekning på digitale radiosignaler til 95 prosent av befolkningen innen år 2003.

Til toppen