Får satellitt-TV rett til mobilen

Sør-Korea viser igjen hva mobilbrukere her i Europa kanskje kan få om noen år her i Europa.

Det sør-koreanske selskapet TU Media, et selskap som er delvis eid av den største mobiloperatøren i Sør-Korea, SK Telecom, har startet sendinger av video og lyd til mobiltelefoner ved hjelp av satellitt. Også Samsung er blant selskapene som er inne på eiersiden.

Tjenesten, som kalles Satellite Digital Multmedia Broadcasting (DMB), vil kjøres som et fritt tilgjengelig pilotprogram fram til april i år. Full drift med betalende kunder skal ifølge International Herald Tribune være i gang i mai.

SK Telecom har fra før en video-on-demand-tjenesten som kalles June. Sammenlignet med denne skal Satellite DMB ha et klart bilde uten forstyrrelser og avbrudd, samt lyd med tilsvarende klart mottak. De nye tjenestene skal også kunne fungere stabilt mens brukeren er i bevegelse, for eksempel med bil eller tog.

For tiden tilbyr TU Media tre videokanaler med innhold som nyheter, drama og musikk, samt seks lydkanaler med musikk av ulike genre. Videoinnholdet hentes fra eksisterende kabeltv-kanaler.

Når tjenesten lanseres for fullt, skal det tilbys 12 videokanaler, 23 lydkanaler og tre datakanaler. Videokanalene inkluderer de fire største tv-kanalene i Sør-Korea.

TU Media har i tillegg kontrakter med drøyt 15 produksjonsselskaper som skal lage videosnutter med fem til ti minutters varighet, innen genre som drama, morsomme sketsjer og andre typer kortfilmer. Selskapet tror ikke folk ønsker filmer eller programmer med full lengde på mobiltelefonen.

Prisen skal også være overkommelig. Tjenesten skal koste omtrent 11 dollar i måneden, mindre enn halvparten av det dagens videotjenester for mobiltelefoner koster i Sør-Korea i dag.

Ifølge International Herald Tribune var Toshibas datterselskap, Mobile Broadcasting, som var først ute med å tilby Satellite DMB, i oktober i fjor. Interessen i Japan har vært begrenset, siden det var meningen at brukerne skulle bruke spesielle terminaler - typisk montert i kjøretøyer, for å ta i mot sendingene.

Foreløpig er det bare én eneste mobiltelefonmodell som kan ta imot den sør-koreanske tjenesten, nemlig Samsungs SCH-B100. Denne modellen koster ifølge International Herald Tribune omtrent 700 dollar.

Likevel satser TU Media på at tjenesten vil ha 662.000 abonnenter innen utgangen av 2005 og mer to millioner abonnenter ett år senere. På det tidspunktet skal tjenesten også begynne å gå med overskudd.

TU Media skal ha investert 400 millioner dollar i tjenesten. Dette inkluderer en satellitt som ble sendt opp i mars i fjor, samt foreløpig 5000 relestasjoner som skal sørge for dekning blant annet i tunneler i steder hvor bygninger skygger for signalene. Ved å installere ytterligere 3000 relestasjoner er det ventet at hele Sør-Korea vil være dekket.

TU Medias tjeneste vil konkurrere med en bakkebasert DMB-tjeneste som skal starte opp i mars. Denne tjenesten vil ha færre kanaler, men skal være finansiert ved hjelp av reklame i stedet for med en fast månedsavgift.

Enkelte analytikere er skeptiske til TU Medias muligheter til å få tilstrekkelig med abonnenter. Lee Shi Hoon ved Hyundai Securities i Seoul, sier til International Herald Tribune at problemet blant annet er knyttet til prisen og utvalget på mobiltelefoner som støtter teknologien.

Til toppen