Får stengt mobilen på ferien

Mange får stengt både mobiltelefon og kredittkort mens de er på ferie, og må betale dyrt for det.

Hver sommer merker Aktiv Kapital at regninger blir betalt mer uregelmessig og at de må sende ut flere purringer og varsler om inkasso. Mange nordmenn får mobiltelefonen stengt mens de er på ferietur.

– I det øyeblikket mobilregningen din går til inkasso, sperrer mange mobilselskaper telefonen. Det kan være ille hvis du er på ferie og trenger den til å holde kontakt med venner og familie. Det blir masse ekstra jobb før du har ting i orden igjen, sier markedsdirektør Rolf Wilhelmsen.

Like ille er det å oppleve at kredittkortet blir stengt slik at en ikke kan gjøre opp for seg på feriestedet.

Skulle det verste skje, bør man ta kontakt med kreditor med en gang telefonen eller kredittkortet blir stengt, og forklare situasjonen.

Men selv om du får åpnet mobiltelefonen igjen, slipper du ikke unna dyre ekstraomkostninger. De aller fleste selskaper legger på purregebyr hvis regningen ikke blir betalt i tide. Private selskaper har lov til å legge på 56 kroner i purregebyr, mens noen offentlige instanser opererer med purregebyrer på flere hundre kroner.

Når regninger går til inkasso kommer inkassosalær på toppen av purregebyrene. I tillegg kommer forsinkelsesrenten som økte til 11.5 prosent fra 1.juli.

Aktiv Kapital råder folk til å sette regninger på listen over det som må ordnes før ferien. Da er du sikker på at telefonen fungerer slik den skal og at kredittkortet kan brukes slik du har planlagt. I tillegg slipper du kjedelige purregebyrer og omkostninger når ferien er over.

I nettbankene er det enkelt å legge inn regningene på forfallsdato. Da unngår man slike gebyrer og omkostninger.

Til toppen