Får to milliarder kjøp på kjøpet

Annonsenettverket DoubleClick og databaseselskapet Abacus fusjonerer. Abacus har en gedigen database som kartlegger konsumenters oppførsel og kjøpevaner på nett. Men adm dir i DoubleClick Norge, Jan Grønbech (bildet), får ingen glede av fusjonen.

Fusjonen mellom selskapene er definitiv, og skjer ved et aksjebytte verdsatt til en milliard dollar.

Synergien med annonseleveringsverktøyene i DoubleClick er åpenbare. Ved å ta i bruk oversiktene over folks kjøpemønstre og koble det mot målrettet levering av annonser, kan det fusjonerte selskapet bli blant de mest presise markedsføringsbedrifter på kloden.

I det minste i USA. Fordelene ved kobling mellom persondata og annonselevering elimineres i stor grad av den langt strengere personvernlovgivningen som europeiske land har innført.

- Jeg skulle gjerne hatt tilgang på slike databaser, men de finnes dessverre ikke utenfor USA, og de er ikke lov noen andre steder heller, sukker Jan Grønbech, adm dir i DoubleClick Norge.

FAKTA
DoubleClick er blant verdens største annonsenettverk på Internett.
Abacus besitter en gedigen database over mer enn to milliarder kjøpstransaksjoner som de med glede selger deg.
Til toppen