Får ut informasjon når det er krise

Et kommersielt kriseverktøy bygger videre på NSBs erfaringer etter Åsta-ulykken.

Siden 2001, etter Åsta- og Lillestrøm-ulykkene, har NSB arbeidet for å implementere elektroniske informasjonsverktøy til bruk i krisesituasjoner. Informasjonsbyrået GCI Monsen tilpasset et eksisterende verktøy for NSBs behov. Dette verktøyet ble deretter videreutviklet av Trondeim-selskapet IntraPoint, med teknologi hentet fra åpen kildekode og optimalisert for Linux, heter det i en pressemelding fra IntraPoint.

De tre partene NSB, GCI Monsen og IntraPoint, har nå framstilt noe de kaller "tredje generasjons beredskapsweb" (også kalt "akuttweb") som et kommersielt verktøy tilpasset flere bransjer. Løsningen skal markedsføres under navnet GCI Crisis Manager. Det vil være i funksjon i NSB fra januar 2004, og er allerede solgt til Troms Fylkes Dampskibsselskap (TFDS), Mesta, og Statens Järnvägar (SJ) i Sverige.

GCI Crisis Manager beskrives som et komplett system for kriseplanlegging, informasjonskontroll under en hendelse, loggsystem og simulering/læring. Det skal gi bedrifter og organisasjoner et verktøy for å sikre informasjonsflyt og –kontroll i krisesituasjoner når tiden er en knapphetsfaktor.

Det skal gjøre bedriften i stand til, i løpet av mindre enn fem minutter, å varsle og mobilisere kriseteamet, informere eiere, medarbeidere og kunder, endre eksterne websider og oppdatere intranettet. Samtidig hentes aktuelle data om materiell eller produkt frem fra arkivet, sammen med bilder, kart, tegninger eller annet underlagsmateriale som behøves for effektiv krisehåndtering.

Til toppen