Fast finpusser søkemotoren

Fast forbedrer søkemotoren sin, for nå begynner det å nærme seg en stor kundeavtale. Endringene øker ikke antall treff - de reduserer dem.

Som en bileier som snart skal selge firhjulingen sin, presser Fast Search & Transfer på for få skrudd på alle delene før salget.

Selskapet ønsker å selge søketjenesten alltheweb.com til de store portalene og brukerestedene i USA.

- Vi regner med å ha den første store kontrakten på plass i løpet av september/oktober, forteller teknisk direktør John M. Lervik. Innen jul vil vi ha ytterligere en til, sier han.

Lervik innrømmer at salgsprosessen er tung fordi Fast kommer inn etter at alle de store allerede har skaffet seg egne søkemotorer eller inngått kontrakt med Inktomi.

- Det er teknisk komplisert og dyrt å bytte, sier Lervik til digi.no.

Men Fast fikk verdifull hjelp da Dell investerte i selskapet tidlig i august. I løpet av en natt firedoblet trafikken seg og siden har trafikken holdt seg på dette nivået.

- Vi fikk mye trafikk fordi journalister som skrev om avtalen la inn lenker til søkemotoren. Vi trodde trafikken ville falle raskt, men den har holdt seg, forteller teknologisjefen. Han vil imidlertid ikke ut med hvor mange besøkene de har hver dag.

Fast arbeider mot å samle inn flere internettsider enn sine konkurrenter, men forbedrer også måten søkemotoren fungerer på. For en uke siden la selskapet inn en mekanisme som er flinkere til å luke ut doble treff. Når du søker på alltheweb.com får du derfor ofte vite at tjenesten har funnet for eksempel 15 dokumenter, men viser bare syv.

- Først grovsortere vi. Etter å ha samlet inn 400 millioner sider, luket vi ut over 150 millioner duplikater. Dette er det mange som gjør. Men vi har også innført en mekanisme som sorterer ut nesten like titler for å redusere antall resultater, forklarer Lervik.

For ytterligere å øke brukervennligheten, er Fast også i ferd med å innføre en bedre sortering av treffene.

- Hvor høyt opp et dokument kommer på listen over resultatet vil i tillegg til antall treff også komme om søkeordet forekommer i tittel og hvor høyt oppe i hovedteksten søkeordet er funnet. Dessuten kan vi sjekke hvor mange andre som har lenket til dokumentet - jo flere andre som referer til en side, jo mer relevant er sannsynligvis denne siden, forklarer Lervik.

Lervik forteller også at alt er i rute med produksjonen av selskapets kommende søkekort (se tidligere sak under). Kortene kommer i salg i løpet av tredje kvartal. Motoren på søkekortene, den avanserte søkebrikken Fast har designet, skal produseres av den store brikkeprodusenten VSLI Technology i California.

Til toppen