Fast i møter med de tre store portalene

Fast arbeider nå intenst for å bli søkemotoren til en av de tre største nettportalene i verden: Både Yahoo!, Microsofts MSN og AOL er irritert på Google.

Norske Fast og amerikanske Google konkurrerer om å la deg søke på flest nettsider. Men i antall brukere er det liten konkurranse - Google er en soleklar ener.

Det nederlandske analyseselskapet Onestat.com har samlet inn data for hvilke søkemotorer folk bruker verden over. Tallene er nok litt deprimerende lesning for Fast og deres partner Lycos.

Ikke overraskende havner Google på førsteplass, men ledelsen er knusende: Hele 46,5 prosent av alle brukere benytter Google når de skal lete på nettet. I tillegg har Onestat.com bommet, for på andreplass har selskapet plassert Yahoo! med 20,6 prosent. Men Yahoo! har ingen egen søkemotor, treffene serveres av Google, som dermed har en markedsandel på to av tre brukere.

Første nede på femteplass med 4,6 prosent av brukerne finner vi "Terra Lycos". Lycos-søkemotoren drives av norske Fast. MSN Search ligger på tredjeplass med 7,8 prosent og på fjerdeplass følger Altavista med 6,4 prosent av brukerne.

Tallene understreker Fasts behov for å skaffe seg en kontrakt med en av de tre toppaktørene Yahoo!, Microsoft MSN eller AOL. En slik kontrakt vil gi Fast et skikkelig PR-løft sammen med nye inntekter.

Fast har nå en stor mulighet. Etter hva digi.no kjenner til, går kontrakten som Yahoo! har med Google og den AOL har med Inktomi ut før sommeren. Kanskje dette er årsaken til at Fast-sjef John M. Lervik er i USA hele denne uken.

- Vi har vært i møter og skal i flere med både Yahoo!, MSN og AOL. Alle har ganske kortvarige kontrakter med Inktomi og Google i dag, bekrefter Fasts søkemotor-sjef Knut Magne Risvik til digi.no.

Han vil ikke kommentere møtene eller om Fast er i konkrete forhandlinger med noen av partene. Men han understreker at Fast har valgt en annen strategi enn Google, noe som kanskje kan hjelpe Fast.

- Yahoo! og de andre portalene er irritert på Google. For det var Yahoo! som gjorde Google kjent, men siden har Google brukt veldig mye penger på å bygge merkenavn. Selskapet fremstår i dag som en konkurrent til portalene, sier Risvik.

- Vi har som Inktomi ikke satset på en selvstendig merkevarestrategi i sluttkundemarkedet, sier han og gir trolig et hint om hva de store portalene etterspør under møtene.

Fast operer dog sin egen søkemotor, Alltheweb.com, men markedsfører ikke denne aktivt.

- Yahoo!, MSN og AOL fokuserer ikke først på pris. De etterspør best mulige søkeresultater, rask oppdatering og stort antall søkbare sider. Som regel er prisen de betaler når de velger søkemotor en komplisert affære som ofte involverer investeringer og andre faktorer, forteller Risvik til digi.no

Risvik mener tallene for de fem mest brukte søkemotorene lyver litt. For Fast leverer søk til mange mindre portaler som gir en høyere total.

- De siste tallene vi har hørt er at Google gjennomfører 100-120 millioner søk per dag. Vi har for tiden 30-35 millioner per dag, forteller han.

Til toppen