Fast inngår avtale med amerikansk portal

Det norske søkeselskapet Fast har inngått en avtale med portalen Looksmart. Men dette er ikke den store avtalen selskapet venter på.

Fast Search & Transfer har tatt et nytt skritt på veien mot å bli en av de store søketjenestene på Internett. Selskapet offentliggjorde i ettermiddag at man har inngått en avtale med den populære portalen Looksmart.

I sin meldingen presiser Fast raskt at Looksmart ikke er den store Internett-partneren man har sagt at man har forhandlet med i lengre tid. Tidligere i dag lanserte Altavista en oppgradering av sin tjeneste som de nå hevder slår Fast sin www.alltheweb.com-søkemotor.
Les:
Altavista, ikke Fast, er størst

Fast har lenge indikert at selskapet forhandler om å levere basisteknologien til en av de store søketjenestene, for eksempel Yahoo! eller Excite. Looksmart er en annen type tjeneste som mer manuelt plukker ut og sorterer lenker i kategorier. Ved å sortere ut rundt en million lenker, gir Looksmart bedre kvalitet, men færre treff enn vanlige søkemotorer.


Dette gjør at man kan bla eller søke innen forskjellige kategorier. Det er til søkingen i sine kategorier og innhold, ikke på det åpne Internett, at Looksmart skal ta i bruk Fast-teknologi. Parallellen her i Norge er avtalen med Dagbladet, som skal la sine lesere søke i Dagbladet-innhold med Fast.

- Fast-teknologien skal brukes til å søke i katalogene som erstatning for dagens system Looksmart lagde selv da de startet opp for fire år siden. Looksmart vil tas i bruk med Fast i løpet av første kvartal neste år, skriver de to selskapene i en felles pressemelding.

- Looksmart er et gjennombrudd for oss, både fordi Looksmart er kjente og fordi vi her får demonstere det søkeproduktet vi skal selge til vanlig bedrifter. Looksmart evaluerte en rekke konkurrenter og valgt oss, sier John M. Lervik, teknologidirektør i Fast til digi.no.

Lervik vil ikke fortelle hva slags inntekter Looksmart-avtalen gir, men forteller Looksmart lisensiere programvare fra selskapet, noe Fast krever en lisensavgift for pluss en trafikkbasert avgift. Avtalen gir derfor trolig Fast 10-20 millioner kroner i året, hvis man sammenligner med andre kjente internett-avtaler.

Til toppen