Fast-konkurrent gir opp

Inktomi konkurrerer med norsk Fast på flere fronter. Men nå gir Inktomi opp og får bare vekslepenger for en imponerende kundeliste.

De tre største aktørene på Internett-søk selger også systemer for søk i bedrifters datasystemer (enterprise search). Fast har for eksempel solgt et system som lar IBM-kunder søke på IBMs nettside. Det er dette produktet Fast skal tjene penger på, selskapet har tidligere uttalt at Internett-søkemotoren primært skal skape PR for bedriftssøkesystemene.

Men det finnes altfor mange leverandører av slike søkesystemer, mener Gartner.

Nå faller en aktør fra: Inktomi, som driver søkemotoren bak flere store nettsteder, har lenge slitt og selger nå sitt bedriftsøke-system med 40 ansatte til Verity, som Gartner hevder er markedsleder.

Les også:

Dette er kanskje både gode og dårlige nyheter for Fast. Det kan tolkes som en dårlig nyhet, for Inktomi har en imponerende kundeliste, men trekker seg likevel. Selskapets programvare driver søkene på hjemmesiden til Ericsson, Nokia, Motorola, Sun, Bank One, Schlumberger, Det hvite hus og en lang rekke departementer.

Les også

At Verity bare betaler 25 millioner dollar for både programvaren og 40 ansatte er heller ikke noen god nyhet for Fast. Trøsten for Fast er at selskapet får redusert konkurransen.

Inktomi har 140 ansatte etter salget som nå vil fokusere på Internett-søkemotoren og selskapets caching-tjeneste for raskere overføring av innhold på nettet.

Til toppen