Fast lager internasjonal søk- og varslingstjeneste

Sammen med det amerikanske selskapet Tibco skal Fast lansere en ny type nyhetstjeneste. De to selskapene skal trolig selge sin programvare både til telekomselskaper og store bedrifter.

Espen Brodin, administrerende direktør i Fast Search & Transfer (Fast) har signert en ny sambeidsavtale, denne gangen med det amerikanske selskapet Tibco Software. Sammen skal de to selskapene lage et nyhets- og varslingssystem som vil la bedrifter og andre leverandører sile ut og sende skreddersydd informasjon til sine kunder.

Tibco er ikke så kjent for vanlige brukere, men lager avansert programvare som binder sammen komplekse datasystemer og har sin bakgrunn i finansmiljøet. Tibco er heller ingen nykommer på Internett - selskapet har laget systemet bak Yahoo! og Netscapes brukertilpassede hjemmesider.

-Tibcos kundeliste inneholder de fleste av de fem hundre største selskapene i verden og eies av nyhetstjenesten Reuters og Cisco, noe som gir oss enorme muligheter, sier John M. Lervik, teknologidirektør i Fast til digi.no.

Fasts oppgave er å lage en versjon av sin søkeprogramvare som leter gjennom informasjonsstrømmer og plukker ut biter for den enkelte bruker. Meningen er trolig å kunne gi brukere større mulighet til å lage svært spesifikke profiler på hva de ønsker å få tilsendt. Såkalte agentsystemer sliter i dag ofte med dårlige treffsikkerhet og leverer derfor ofte store mengder informasjon som brukeren ikke vil ha. Fast nevner børskurser, sport og værinformasjon som eksempler på informasjon brukerne vil kunne få tilsendt.

Det nye varslingssystemet kommer i salg allerede til høsten i tre forskjellige versjoner, forteller Lervik til digi.no.

- Med vårt system vil store Internett-selskaper kunne tilby bedre agentsøk for sine kunder. Men det er også aktuelt for andre store selskaper med mange kunder, for eksempel Internett-leverandører eller kabelt-TV-selskaper, forteller Lervik. Store bedrifter som ønsker å overvåke og søke i sine egne informasjonsstrømmer vil også kunne kjøpe systemet.

Dessuten skal Tibco drive en egen tjeneste, men dette skal være en betaltjeneste som søker i nyhetstjenester og annen informasjon som ikke er gratis. På denne måten forsøker Fast og Tibco å unngå konkurranse med sine kunder som skal lage gratistjenester.

- Tibco skal i løpet av året bygge flere datasentre over hele verden som skal tilby søk- og varslingstjenester til bedrifter som ikke ønsker å drive dem selv, sier Lervik.

Lervik er knapp i kommentarene om hvordan inntektene skal fordeles. Samtidig med den nye avtalen, offentliggjør Fast også at de har hentet inn mer penger. Til en aksjekurs på 155 kroner har ukjente eier skutt inn 77 millioner kroner i selskapet. Moderselskapet Opticom forteller at det ikke er de selv som har kjøpt seg opp ytterligere. Hva disse pengene skal brukes til, vil ikke Opticom kommentere.

Til toppen