Fast lanserer ny, internasjonal søkemotor

Det norske teknologiselskapet Fast har lansert en ny lynrask søkemotor for å demonstrere sin teknologi overfor fremtidige partnere. Dell er med på tjenesten, men foreløpig bare som sponsor.

Norske Fast Search & Transfer åpner i dag en ny, lynrask internasjonal søkemotor under adressen www.alltheweb.com, skriver Dagens Næringsliv/DN Ajour. Fast har i lengre tid jobbet med å selge sin teknologi til store amerikanske medie- og teknologiselskaper, men lanserer nå en tjeneste selv.

Søketjenesten er nå åpen og virker langt raskere enn de store internasjonale konkurrentene som Compaq-eide AltaVista, Lycos og Excite. I løpet av 0,175 sekunder, forteller tjenesten, fant den 3056 treff på ordet "Lofoten". Det tar litt lengre tid å transportere over sidene til din maskin, men det store spørsmålet er hvordan tjenesten klarer seg når trafikken vokser.

- Søkemotoren er lokalisert i Boston, forteller Thomas Fussel, den ene av de to store engelske investorene bak Fast og Opticom, til digi.no. Fussel vil ikke diskutere saken videre, men ber digi.no vente til en børsmelding senere i dag.

Fast sier de ikke skal drive en kommersiell tjeneste, men vil bruke nettstedet til å demonstrere sin teknologi og få oppmerksomhet. Dette bærer forsiden på alltheweb.com preg av, for den eneste reklamen på siden er en annonse som sier "Powered av Dell". Ledelsen i Fast er i skrivende stund ikke tilgjengelig for kommentar, men avtalen med Dell synes å begrense seg til sponsing eller gratis utstyr mot annonseplass.

Hvis den nye søkemotoren blir populær, vil imidlertid Dell vurdere å utvide samarbeidet. Søkemotorene er de mest besøkte sidene på Internett. Fordi alle de besøkende kan fristes med andre tjenester og tilbud, gir en søkemotor store muligheter til blant annet Internett-handel. Fast har da også selv lagt inn lenker til sine andre tjenester som de driver sammen med Lycos samt en for norske brukere ukjent engelsk nyhetstjeneste (se egen sak).

Den nye søkemotoren kan - om den blir mye brukt - derfor bli en gullgruve for Fast. Internett-aksjene er skyhøyt priset i USA (konkurrenten Excite ble i februar solgt for svimlende 50 milliarder kroner). På grunn av sine søketeknologier og forventede avtaler er Fast verdsatt til fem milliarder kroner i det unoterte aksjemarkedet i Norge.

Fra før driver Fast en demo-søkemotor som lar deg søke på innhold i England, men denne tjenesten ligger bare på en underside hos Fast og er ikke markedsført (se peker til egen sak nedenfor eller i margen til høyre).

I tillegg til høyere fart, skal den nye søkemotoren etter hvert lete igjennom flere Internett-sider enn de andre søkemotorene. Foreløpig har alltheweb.com bare oversikt over 80 millioner Internett-sider, men til sommeren skal tallet ha kommet opp i 200 millioner, sier Espen Brodin til DN Ajour.

Det er et kjent problem at selv de største søkemotorene ikke lar deg lete i mer enn rundt en tredjedel av de totalt 600 millioner sidene på Internett. Brodin har derfor alltid ment at en god søketjeneste baserer seg på ikke bare raske søk, men på mer effektiv leting og innhenting av internettsider.

Fast har derfor satset mye på utviklingen av sin såkalte crawler-programvare og hevder at deres engelske søkemotor finner tre til fire ganger så mange sider som konkurrentenes (se tidligere sak i høyre marg).

I tillegg til sin søke- og crawler-programvare, uvikler også Fast et nytt søkekort som skal øke farten på søkene ytterligere, men dette kortet er ikke ferdig ennå (se egen sak).

Til toppen