Fast planlegger enklere Internett-søk

digi.no har fått en titt på Fasts planer for å gjøre det enklere og mer treffsikkert å søke på Internett. Her er to av teknikkene Fast arbeider med:

Dagens søkemotorer er langt fra perfekte - å finne noe på Internett utløser vanligvis en runde med hektisk mus-aktivitet.

Google og Fast dekker størstedelen av Internett, men likevel er det ikke alltid så lett å finne det du vil ha. For søkemotorene har ikke jobbet mye med grensesnittene sine - selskaper som Fast serverer stort sett bare en ren liste med lenker.

Fast fortalte nylig at selskapet nå dekker 2,1 milliarder sider, noe som er litt mer enn Google. Selskapet vil derfor dreie fokus på brukervennlighet og grensesnitt fremover. For Fast trenger fordeler vanlige brukere kan se - ifølge Onestat bruker to av tre nettsurfere Google når de skal lete.

Les også

Fast har gitt digi.no to forsmaker på nye grensesnitt de arbeider med. De to teknikkene vil først arbeides inn i Fast søkemotorer for bedrifter, for eksempel Dell eller eBay. Men de skal også arbeides inn i søkemotorene Fast serverer til for eksempel Lycos og SOL.no.


Fast har allerede sniklansert den ene teknikken. Fast driver Scirus, en søkemotor for vitenskaplige tema. Her viser selskapet en teknikk for automatisk kategorisering. Søker du på 'kreft', får du opp en liste over dokumenter som alle handler om kreft, men i en boks på høyre side får du treffene sortert etter hva de ellers også handler om, i dette tilfelle former av kreft.

Du kan så klikke på et av ordene og søke på både ditt første ord og det du klikker på. Den automatiske kategoriseringen gir en stor fordel: Du får forslag til hvordan du kan fokusere søket ditt i stedet for å gjette. Du får også en stavehjelp når du får ord du kan klikke på.

Altavista lanserte i dag en lignende tjeneste på sin søkemotor, men i følge Fast analyserer ikke Altavista dokumentene, kategoriene skapes ut i fra hva brukere søker på og klikker på, noe som gir en lavere kvalitet.

digi.no har også fått se på en virkelig brukervennlig teknikk Fast arbeider med. Et nytt grensesnitt lar deg bla i kategorier som person, organisasjon og emne. I prototypen digi.no fikk se, søker man på et ord og får så opp tre trekk-ned-menyer med innhold som er relatert til ditt søk.

En test med ordet 'Beckham' gir en liste med vanlige treff, men du får også opp tre utfylte trekkned-menyer med fotball-relevant innhold. Person-menyen fylles av andre fotballspillere, organisasjonsmenyen fylles av fotballklubber og fotball-organisasjoner mens emne-menyen fylles av fotball-turneringer og annet.


Bildet til høyre viser et søk med Beckham og menyene for personer og tema (topics) dratt ned. Ved å velge fra menyene kan du søke videre med nye ord eller fokusere ditt første søk.

I utgangspunktet vil man tro at denne forslag må være satt sammen manuelt av et menneske, men ny teknikk fra Fast gjør det automatisk, forteller Fast-sjef John Markus Lervik til digi.no. Han påpeker at andre typer trekkned-menyer som for eksempel "produkt" kan føyes til.

Hadde Fast lansert teknikken på Internett-søk, ville du for eksempel kunne søkt på Pentium 4, fått opp lister over andre prosessorer, konkurrenter, produkter, PCer som har Pentium 4 og leverandører. Dermed kan du velge for eksempel AMD fra en meny og så en PC-butikk som selger maskiner med begge typer prosessor.

Fast-teknikken hjelper deg til å velge hva du egentlig vil lete etter - i dag må du eksperimentere med 'and', 'or' og 'near'. Den nye teknikken gir deg hjelp til staving og du får vite på forhånd tema/ord det finnes dokumenter med.

- Vi har blant annet laget en teknikk som klarer å gjenkjenne personnavn og stedsnavn i alle typer dokumenter. Denne og andre teknikker gjør at vi - mens du søker - kan skape menyer for ditt søk, forteller Lervik.

Hvordan teknikkene fungerer, vil ikke Lervik utdype. Han vil heller ikke angi noen tidsramme for når et slikt grensesnitt vil dukke opp på Fasts Internett-søk.

Til toppen