Fast planlegger nordisk søkemotor

Teknologiselskapet Fast Search og Transfer skal trolig lansere en ny nordisk søkemotor i løpet av våren. Fast-sjef Espen Brodin leter etter partnere for å lage en søkemotor som vil finne langt flere dokumenter enn Altavista og Lycos.

I løpet av våren vil du trolig få bedre oversikt over hva som finnes på de nordiske internett-stedene. Fast Search & Transfer leter i disse dager etter en parter som vil være med å lansere en ny konkurrent til de skandinaviske avdelingene til Altavista og Lycos samt nasjonale aktører som Scandinavia Online (Sol).

Kampen står om enorme verdier fordi søkemotorene er de mest besøkte stedene på internett, noe som kan gi store annonseinntekter. Sol, Norges mest besøkte internett-sted, utnyttet bare en del av sine muligheter da de solgte annonser i fjor for 18 millioner kroner.

- Vi vil sannsynligvis starte en nordisk søkemotor, men trenger en partner som kan gjøre markedsjobben og annonsesalget. Det har vi ikke tid til å gjøre selv, sier Espen Brodin, administrerende direktør i Fast til digi.no. Vi tar den endelige beslutning i løpet av to uker. Jeg ønsker meg et større mediehus eller et annet kjent selskap. Sol er en av mange mulige partnere.

- Selve serveren trenger vi ikke lang tid på sette opp - vi etablerte vår engelske server og samlet inn alle engelske internett-sider på to uker.

Fasts planer overrasker ikke Torbjørn Ødegård Teigen, markedsdirektør i Sol, når digi.no informerer ham.

- I dag bruker vi Altavista-teknologi, men vi følger med og er åpne for andre samarbeid, sier Teigen. - Vi er en interessant samarbeidsparter fordi vi har så mye besøk. Det er tungt å bygge opp et nytt nettsted fra null.

Bakgrunnen for Brodins planer er at han mener Fast-søkeprogramvare er så overlegen konkurrenter som Altavista og Lycos. Brodin mener særlig at programvaren Fast har laget for å lete etter internett-sider er bedre. En søkemotor må først finne og kopiere inn internettsider før brukere kan søke i dem.

- Vår "crawler"-programvare fant 15 millioner engelske internettsider mens våre konkurrenter Inktomi og Altavista bare fant to og tre millioner, sier Brodin.

Brodin anslår at det finnes rundt 15 millioner internett-sider i de fem nordiske landene Norge, Sverige, Danmark, Finland og Island. Det vil koste mellom 10 og 20 millioner kroner å etablere hele det nye søkeselskapet, mener Brodin og påpeker at bare en brøkdel av dette vil være selve datasystemene.

Brodin er ikke redd for å tråkke sin amerikanske samarbeidspartner Lycos på tærne.

- Vi samarbeider med Lycos i USA og de er en mulig partner her i Norden også, men vi kan fritt inngå avtaler med andre aktører, sier Brodin.

Den nye nordiske søkemotoren vil kanskje være den første som tar i bruk akkurat ferdig versjon 3 av Fasts søkemotor.

- Vi har forbedret crawler-delen enda litt til og forbedret sorteringen av treffen for å luke ut feiltreff, sier Brodin til digi.no.

Til toppen