JUSS OG SAMFUNN

Fast planlegger ny type internettsøkemotor

Dagens søkemotorer finner bare Internett-sider, men Fast planlegger å servere deg informasjon som du i dag bare finner på Gule Sider og andre databaser.

7. jan. 2003 - 08:23





- En søkemotor er flink til å lete gjennom store mengder informasjon og plukke ut det beste treffene. En søkemotor burde også skjønne enda bedre hva slags informasjon du er ute etter: Søker du på et personnavn, skal du også få presentert telefonnummer og adresse i tillegg til nettsider der vedkommende er nevnt, poengterer Lervik.


Fast-sjefen tenker ikke bare på å forenkle Internett-brukernes hverdag, den nye søkemotoren vil åpne helt nye annonsemuligheter for Fast. Det globale markedet for elektroniske kataloger og papirkataloger er på hele 18-20 milliarder dollar i året, og det forventes at markedet for målrettet annonsering gjennom internettsøk kommer til å utgjøre omtrent en tredjedel av dette i 2006, opp fra knapt 1,5 milliarder dollar i 2002.

- Internettportaler som Yahoo! og Google er i ferd med å ta opp konkurransen med dagens katalogselskaper, og noen av katalogselskapene som for eksempel Eniro har jo også sine egne internettportaler (kvasir.no, sol.no, etc), understreker Lervik overfor digi.no.

Fast-sjefen mener han ligger godt an fordi hans søkemotor allerede takler databaser.

- Vi må skape store samlinger med informasjon som brukerne ønsker, sier Lervik til digi.no. Han indikerer at Fast både vil få betalt og betale for å skaffe innhold til søkemotoren. I de fleste tilfeller vil bedriftene, dvs annonsørene, betale, men i noen tilfeller må kanskje også brukerne betale for tilgang på informasjon. Fast håper at for eksempel flyselskap vil betale Fast slik at Internett-brukere finner deres flytider. Det samme gjelder bedrifter som kobler opp varekataloger.

Fast vurderer måter å angripe noen av dagens informasjonsmonopoler på. Findexa, som eier telefonkatalogene, har fram til i dag hatt et tilnærmet monopol på oppslag av telefonnumre. Men telekomselskaper som Telenor eller for eksempel kraftselskapene sitter på mye av den samme informasjonen. Lervik nevner også behov for å kunne slå opp i leksikon og kart.

Mulighetene for å selge annonser på slike oppslag blir også større enn dagens søk etter Internett-sider. Søker du på et kart, kan man med Fasts teknologi automatisk presentere informasjon om overnatting for det relevante geografiske området.

På spørsmål fra digi.no forteller Lervik at Fast nå er i gang med planleggingen av en søketjeneste som lar deg finne mange type fakta. Men når dette skal lanseres, vil han ikke indikere nærmere enn at de vil begynne å introdusere denne typen funksjonalitet "mot slutten av første halvår".

Fast trenger å utvide produktfunksjonaliteten, da det er små marginer på å levere tradisjonelle Internett-søk til portalene og Google er markedsleder. Salget av søkesystemer til bedrifter går tregere på grunn av oppbremsningen i markedet, men trøsten er at det er blitt langt færre konkurrenter.

- Det har vært en solid konsolidering i søkemotormarkedet i løpet av det siste året, og en rekke aktører har forsvunnet eller blitt kjøpt opp, som blant annet da Yahoo! kjøpte Inktomi rett før jul i fjor, påpeker Lervik.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
En tjeneste fra