Fast presser ut Google hos AOL

Fasts kontrakt med Internett-giganten AOL er en større fjær i hatten for det norske selskapet enn først antatt.

De store nettselskapene var med på å bygge opp Google, men etterhvert som salget av søkeord steg, ble Google en gjøkunge. Først nå i det siste har Google-partnere som Yahoo og AOL kommet seg på offensiven.

Begge to har tatt i teknologi fra norske Fast for å erstatte Google, men på hver sin måte. Fast solgte sin Internett-søkemotor til Overture, som så ble kjøpt opp av Yahoo. Det er nå primært Fasts tidligere søketeknikk som erstattet Internett-søke hos Yahoo. Dette ble inntil i sent i fjor levert av Google.

Nå dytter Fast-teknikk ut Google hos AOL. AOL er verdens største internett-levernadør og deres startside har enormt med trafikk. AOL skal fortsette å bruke Google på vanlige søk, men tar ikke i bruk Google for å levere nye tjenester.

Den største nyvinningen for søkemotoren i USA er såkalte geografiske søk - man kan angi hva man vil finn - og hvor. Dermed kan man bruke søkemotorene til å finne både varer og tjenester i nærhet av der man bor/jobber.

Det er dette AOL skal bruke Fasts søketeknikk, ikke Google, til. Google tilbyr geografiske søk med kart, men får altså ikke levere dette til AOL.

Da Fast meldte AOL-kontrakten på Oslo Børs i 4. januar, var meldingen knapp og det ble ikke opplyst hva AOL skulle bruke Fast til. Men en artikkel i dagens Wall Street Journal avslører hva som skal skjer.

Nyheten er en forhåndslekkasje, for digi.no tok kontakt med Fast og der forteller Carine Zeiler, markedssjef for Europa, at AOL kommer med mer informasjon senere i dag om avtalen.

Lervik gir digi.no en bedre forklaring på hva AOL skal gjøre. For selskapet samler nå inn og skaper sin egen spesialiserte søkemotor - med Fasts hjelp. Prosjektet viser hva Fast kan komme til å gjøre for andre aktører.

- AOL skal samle inn nettsider til bedrifter, men geografiske søk er avanserte, for du må analysere teksten for å finne frem hva som er selskapets adresse og hva de egentlig selger. En vanlig søkemotor behandler all tekst likt, men Fast ESP gjør tekstanalyse. Dette er det første prosjektet vårt hos AOL, det kommer flere, forteller Lervik til digi.no.

AOL sier til Wall Street Journal at man opprettholder partnerskapet med Google, men at man tar i bruk Fast fordi man har behov for å lage en søketjeneste som skiller seg fra Google.

AOL vil etter alt å dømme også offentliggjøre andre partnerskap, for selskapet skal utvide sine søk med blant annet sortering av søkeresultater i kategorier.

Til toppen