Fast selger Internett-delen

Fast-sjef John M. Lervik har nå gjort det mange spekulerte i. Selskapet gir opp Internett-søk og selger halvparten av selskapet for hele 530 millioner kroner.

Spekulasjonene om at Fast skulle deles i to har gått lenge og digi.no konfronterte Fast-sjef John M. Lervik med dem rett før jul. Men da blånektet Lervik.

digi.no stilte spørsmålet fordi hovedkonkurrenten Inktomi delte opp sitt selskap og solgte sine søkesystemer for bedrifter til konkurrenten Verity. Like etter ble selskapet kjøpt av Yahoo!.

Nå deles også Fast opp, men selskapet beholder systemene som gir bedrifter søkemotorer. Det er Internett-søkemotoren Alltheweb.com og kontraktene med blant andre Lycos som selges til amerikanske Overture.

Overture selger betalte plasseringer på søkesider. Slike betalte søketreff dukker ofte opp over vanlige søketreff og er merket på en annen måte, for det er ikke nødvendigvis de "beste" treffene som da kommer øverst på søkeresultatsiden.

Nå skal Fast leve av å selge søkeløsninger til bedriftsmarkedet, både for nettsider slik selskapet gjør i dag for blant andre IBM. Selskapet har også løsninger for finansmarkedet og har demonstert nisjeløsning blant annet for jakt på barneporno i det siste. Internett-søk står bare for 25 prosent av omsetningen.

Fast har fra tid til annen gjennom mange år understreket med varierende styrke at det var bedriftsmarkedet man skulle leve av - Internett-søkemotoren skulle gi PR og markedsføring for løsningene til bedriftsmarkedet. Slik sett er naturligvis en halv milliard kroner en hyggelig pris, men salget presenterer likevel mange spørsmål.

Det underlige er at Overture nylig kjøpte søkemotor-pionéren AltaVista. Fasts søkemotor slår AltaVista på alle fronter, spørsmålet er derfor hva Overture skal gjøre.

Prisen er 70 millioner dollar, pene 530 millioner kroner - i kontant oppgjør. Fasts sterkt pressede aksjekurs verdsetter selskapet før salget til 1,4 milliarder kroner. I tillegg kan Fast få 30 millioner dollar hvis alt går som det skal de neste tre årene.

Tallene står i ekstrem kontrast til da @Home i 1999 kjøpte søkemotoren Excite for aksjer verdsatt den gang til utrolige 50 milliarder kroner. Selskapet gikk da også senere konkurs.

Men Fast-salget kommer også mye som et resultat av Googles ekstremt sterke markedsposisjon. Fast har jobbet for å bli Internett-søkemotoren til Microsoft og AOL, men de gikk videre med Google. Microsoft inngikk nylig et samarbeid med Overture.

Med seg på kjøpet får Overture Fasts store søkemotor-driftsenter i Boston. 50 Fast-ansatte blir med over til Overture, samtidig blir kunder med over til Overture og det åpnes for et samarbeid også på business-markedet.

Dermed er mye av spillet om de store kontraktene avgjort. For de store nettstedene stjeler stadig mer av trafikken, og prisene for å levere søketjenestere er svært lave.

Det store spørsmålet er hvor mye Fast selger. For Lervik avviste tidligere ryktene om en oppsplitting med at Fast egentlig bare har en søkemotor-teknologi som selges i mange forskjellige versjoner. Spørsmålet er hvordan utviklingen av denne teknologien skal deles.

Selskapet opplyser at av de 200 ansatte, forsvinner 50 til Overture.

En mulig løsning er at Overture får all kildekode og noen ansatte som kjenner den. Spørsmålet er i hvilket selskap nøkkelpersonene som har utført den sentrale kodingen ender opp. Å dele opp en slik team med kanskje tre til fire personer er aldri kostnadsfritt.

De ansatte som jobber med Internett-søkemotoren går over til Overture, men vil fortsette å jobbe i Norge.

Ledelsen i Fast satt i møte da digi.no ringte og var ikke tilgjengelig.

Til toppen