Fast skal dekke hele nettet til jul

Fast skal snart ta i bruk en ny crawler som finner tre ganger så mange Internett-sider. Dermed vil Fast dekke nesten hele Internett.

Til tross for lavere børsverdier og færre dotcom-selskaper, vokser fremdeles Internett raskt, men dagens søkemotorer er langt fra perfekte. Nå lover teknologi-direktør i Fast Search & Transfer ASA, John M. Lervik, at Fast-søkemotoren skal bli langt bedre.

I dag har Fast samlet inn 620 millioner Internett-sider, og søkemotoren deres lar deg lete igjennom Alltheweb og kundesider som Scandinavia Online og Lycos.

- Mot slutten av året vil vi ha tredoblet antallet sider når vi inkluderer videoklipp og musikk vi lar brukere søke i. Dermed vil vi dekke nesten hele Internett, forteller Lervik til digitoday.no.

Fast mener Internett i dag består av flere milliarder sider, men sorterer man ut duplikater og datasøppel faller tallet dramatisk. Fast tror altså at selskapets søkemotor skal klare å samle inn de fleste Internett-sidene og redusere antallet unike sider til rundt 1,8 milliarder.

Årsaken er at Fast skal ta i bruk en ny teknologi (en såkalt crawler) for å finne og kopiere Internett-sider.

- I Trondheim har vi jobbet i halvannet år med å lage en crawler. Den skal vi nå ta i bruk i oktober, forteller Lervik til digitoday.no.

En av de store nyhetene med crawleren er at den klarer å finne såkalte dynamiske sider. Dette er Internett-sider du bare kan komme til hvis du trykker på en knapp, velger fra en meny eller fyller ut informasjon.
- Det er ikke noen vits å forsøke å indeksere alle kombinasjonene du kan velge av varer i en Internett-butikk som Amazon.com - det er uendelig. Men vi vil la brukere finne Internett-sider som krever et klikk eller to for å komme til, forteller Fast-sjefen.

Holder Fast hva man lover, vil selskapet i løpet av neste halvår legge konkurrenter som Inktomi og AltaVista langt bak seg når det gjelder antallet sider du kan lete igjennom.

- Antall sider en søkemotor finner er en meget viktig faktor. Mange brukere leter etter eksakt informasjon. Dessuten - i mangel av noen annen kvantifiserbar måleenhet - blir antall søkbare sider en faktor når brukerne skal velge hvilken søkemotor de skal benytte, sier Lervik til digitoday.no.

Lervik lover også at selskapet skal jobbe videre med å bedre de avanserte systemene som sorterer dokumentene fra hverandre og serverer de beste treffene. Dette kalles i bransjen relevans. Selskapet arbeider også med å finne ferskere Internett-sider.

- Vi mener vi nå er den som har de ferskeste treffene av alle søkemotorene. Vi sjekker og får med oss oppdateringer for Internett-sider i snitt hver tiende dag, sier Lervik.

Til toppen