Fast skal lokke Yahoo! og Microsoft med nye teknikker

Fast er i forhandlinger med Yahoo! og Microsoft. De to gigantene ber ikke om en Google-kopi. Fast går nye veier for bedre søketreff.

Fast har skaffet seg et lite forsprang over Google på hvor mange Internett-sider de lar deg lete i. 2,095 milliarder nettsider er status nå. Men det er likevel en ujevn kamp - to av tre nettbrukere slår opp på Google når de skal søke, viser tall fra analyseselskapet OneStat.

Les også

Mange frykter at Google er i ferd med å definere en standard for hvordan søk skal se ut og fungere, noe som vil gi dem stor makt og fete bankkontoer. Men Fasts søkemotor-sjef Knut Magne Risvik forteller at selskaper som Microsoft og Yahoo! ikke forlanger at Fast kopierer Google.


digi.no har tidligere skrevet at selskapet er i forhandlinger med Yahoo! og Microsoft. Får selskapet et av disse to selskapene, kan Google miste sin overveldende maktposisjon.

- Google har vært svært flink til å markedsføre seg som unike på sin lenkeanalyse. Selskapet forteller at de har patent på dette, men både vi og Inktomi har gjort dette lenge, forteller Risvik til digi.no.

Hvis du søker på ordet 'Oslo', er lenkeanalyse en teknikk som gir best treff til en nettside som mange andre nettsider lenker har lenke til og som selv har mange lenker til andre nettsider. Teorien er at antall lenker inn og ut viser at siden er blir ansett av andre nettsteder seriøs, viktig og god.

Google har derfor skaffet seg et rykte for å være mer treffsikker enn konkurrenter som Fast, men det avviser Risvik som en myte.

- Alle våre kunder sjekker relevansen vår mot Googles, både med uformelle og strengt matematiske metoder. På noen tester er Google litt bedre og på noen er vi litt bedre, forteller han. Google har ikke noe forsprang og serverer ikker som mange tror, færre og bedre treff.

Risvik forteller at Fast derfor ikke kjemper mot noen bransjestandard. Selskaper som Yahoo! og Microsoft er mest opptatt av to ting: Muligheten for tilpasninger og utviklingsplaner.

- Hver av våre kunder får spesialtilpasninger der vi justerer hva som skal vektlegges og hvilke søkeresultater som skal presenteres. Selskaper som Yahoo! er for eksempel opptatt av å kunne presentere tilbud fra sine nettbutikker som svar på et søk, forteller Risvik.

Googles lenkeanalyse er gårsdagens kampområde. Nå slåss Fast og deres rivaler om nye teknikker.

Spørsmålsanalyse er der kampen står, forteller Risvik. Dette er avanserte teknikker som forsøker å se på sammenhengen av ord og bruker statistisk analyse. Et enkelt eksempel er at Fast ser at de fleste som søker på tennis-stjernen Anna Kournikova helst vil se bilder og vektlegger derfor nettsider med dette på disse søkene.

Et annet eksempel er et søk på 'London pub' av folk som vil finne gode puber i London. Men de vil stort sett ikke ha puber som heter London. De beste treffene på dette søket bør derfor være sider som der London er tittel eller nevnt mye på forsiden/toppen av siden. Så bør ordet pub forekommer ofte lengre ned, forklarer Risvik.

Fast arbeider også mer flere andre teknikker for å gi bedre treff: - Fast følger med på hva folk spør om og hva de så klikker. Brukerhistorikk vil fremover bestemme mer for hvilken nettside som blir blant de beste svarene på ditt søk. - Fast vil også begynne å vektlegge hvor gamle nettsidene er og hvor ofte det tilføyes nye sider på et nettsted. En fersk side fra en ofte oppdatert server er bedre enn en gammel side fra en stillestående server. - Fast ønsker også å bli flinkere til å finne treff på nettbutikker, noe mange nettsteder er svært interessert i.

Til toppen